Pro občanku místo fotky s PINem

23. února 2012, zprávy z MěÚ, přečteno: 8748×

Potřebujete vyměnit občanský průkaz? K fotografovi už nemusíte. Obvyklé kolečko zahrnující návštěvu fotoateliéru, pořízení fotky „pasového formátu“ (starší si ještě pamatují, že bývala hotová až za týden) a následnou výpravu na úřad nyní odpadá.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

 „Oddělení správní je vybaveno fotoaparátem, není tedy už nutné nosit si vlastní fotku – fotografie jsou pořizovány na místě. Občan má možnost donést si vlastní fotografii, ale musí být v elektronické podobě,“ upozornil vedoucí odboru vnitřních věcí Radek Gajdošík.

Na pružnost je zde kladen velký důraz. „V roce 2010 došlo na MěÚ Blansko ke sloučení pracovišť občanských průkazu a cestovních dokladů, což se ukázalo jako velmi dobré řešení. Pracoviště nyní nabírají žádosti kombinovaně, jsou zastupitelná. Pokud jde o kapacitu, mám však obavy, že naše tři pracoviště, nebudou stačit,“ upozornil vedoucí odboru. Od nového roku totiž nelze zažádat o vydání občanského průkazu na matričním úřadě, kterých má Blansko ve správním obvodu hned třináct. Jen v důsledku této změny se tak do Blanska musí každý měsíc vypravit asi 150 občanů.

Při prevenci návalů by mohla pomoci nová technická vymoženost: elektronický rezervační systém přístupný přes webové stránky města www.blansko.cz. „Občan si dva měsíce dopředu může vybrat den a hodinu. Obdrží PIN, dostaví se v danou dobu a v určeném čase bude na základě PINu odbaven. Věříme, že to přispěje ke komfortu hlavně těch občanů, kteří přijíždějí z větší dálky,“ vysvětlil Radek Gajdošík a dodává, že rezervační systém pokrývá kompletní agendu odboru vnitřních věcí od občanských průkazů, přes cestovní pasy, ověřování listin až po registr vozidel.

„Inspirovali jsme se u jiných měst konkrétně u Vyškova, říká Gajdošík. Upgrade softwaru a propojení systémů, které stálo 200 000,- Kč, by se však měly vyplatit. Přínosem je nejen zvýšení komfortu pro veřejnost, ale zefektivnění práce odboru a celé agendy.

Pronikání moderních technologií do procesu vydávání dokladů se však neomezilo jen na rezervační systém. Novinkou letošního roku jsou tzv. off-line procesy. „V odůvodněných případech můžeme vyjíždět za občany a žádost o vydání dokladu „nabrat“ přímo u nich. Jsou to třeba občané v léčebně dlouhodobě nemocných. Pracovnice si žádost předchystá a s mobilním zařízením vyjede přímo za klientem,“ vysvětlil Radek Gajdošík a dodal, že konkrétní žádosti o návštěvu zatím odbor neeviduje, dotazy na službu tohoto typu se však objevují pravidelně a je tedy zřejmé, že nový elektronický pomocník na svou premiéru dlouho čekat nebude.