Okresní kolo Středoškolské odborné činnosti v DDM

17. dubna 2012, ostatní, přečteno: 3780×

Garantem okresních kol SOČ je z pověření Jihomoravského kraje Dům dětí a mládeže. A to již mnoho let. Letos do jeho budovy dorazilo 31 účastníků, kteří uspěli ve školních kolech. Uspějí-li zde, postoupí do krajského kola a na závěr do celostátní přehlídky SOČ.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Studenti přijeli z Gymnázia Boskovice, Gymnázia Blansko, Gymnázia Rájec, SOŠ a SOU Masarykovy školy práce v Letovicích, VOŠ ekonomické, zdravotnické a střední školy z Boskovic.

Středoškolská odborná činnost (SOČ) je dobrovolná zájmová činnost žáků všech typů středních škol, případně i talentovaných žáků základních škol. Výsledkem SOČ je samostatně vypracovaná práce nebo učební pomůcka, která je předkládána k odbornému posouzení a následně je obhajována před odbornou porotou. Tolik oficiální definice.

Skutečnost je taková, že většinou se jedná o studenty ze třetích a čtvrtých ročníků. Často je zpracované téma výstupem jejich ročníkové práce, kterou pak prezentují v rámci středoškolské odborné činnosti. Je to taková malá studentská vědecká práce a také průprava k maturitě i na vysokou školu.

zahájení SOČ
Zahájení okresního kola SOČ za účasti starosty Lubomíra Toufara
a místostarosty Jiřího Crhy.

„Často se studenti zabývají opravdu fundovanými experimenty, spolupracují s odborníky. Máme tu hned několik účastníků, kteří na svých pracích spolupracovali s institucemi v Brně, s Vysokým učením technickým a jinými ústavy či laboratořemi,“ upozorňuje zástupce ředitelky DDM a současně jeden z členů odborné poroty Mgr. Tomáš Zachoval.

Práce většinou vychází z toho, co studenty zajímá, co je jim blízké. Musí však odpovídat oborům vyhlášeným ministerstvem školství. Těch je 18 počínaje fyzikou a konče informatikou. Každý rok reflektují nějaké dění či trendy. Oblast fyziky nebo technické obory jsou jejich součástí stále, ale obměňují se další obory, přibývají  například sociální témata.

Tomu odpovídalo i zaměření přihlášených prací. Namátkou měření napětí v materiálu, bilingvismus, stalking, molekulární design enzymu ß-glukosidasy, studium magnetických vlastností ultratenkých feromagnetických vrstev apod.

„Ministerstvo podporuje práci s dětmi, které jsou nějakým způsobem vyhraněné nebo talentované. Tato soutěž už není jen běžná čeština nebo matematika. Je to něco, co student musí udělat navíc. A je to také jediná soutěž, kde si mladí vybírají témata z toho, co je zajímá. Není založena na učebních osnovách,“ vysvětluje ředitelka DDM Blanka Kostková. „Máme řadu úspěšných řešitelů a předkladatelů. Loni nám postoupil student z Gymnázia Blansko až do celostátní přehlídky s odbornou prací z fyziky,“ dodává.

obhajoba
Tomáš Fíbek z blanenského gymnázia při obhajobě
práce na téma Finanční gramotnost.

Ministerstvo školství se snaží podpořit zohlednění úspěchů v SOČ při přijímacích pohovorech na vysokých školách. Jde především o to, aby společnost tyto talenty podpořila a už o ně nepřišla. Další podpora talentovaným studentům, tentokrát finanční, přichází od generálního sponzora soutěže, jímž je Česká spořitelna.

Studenti často spolupracují s univerzitami, kde mají odborné pracoviště a mohou tam provádět experimenty, pro které by na své škole neměli ani vybavení. Sice studují gymnázium, ale spolu s asistentem z vysoké školy připravují svou ročníkovou práci.

Asistenti pak dělají oponenty prací, ale zasedají také v odborné porotě. Ta nemůže obsáhnout všechny obory, které zde studenti přednášejí, proto si DDM nechává vyhodnotit oponentské posudky od vysokoškolských učitelů. Spolupracuje s Mendelovou univerzitou, Vysokým učením technickým v Brně či Fyzikálním ústavem MU.

obhajoba práce v rámci SOČ
Jiří Novák obhajoval práci na téma Spořící účty.
Jedná se o jednu z deseti postupujících prací.

Jedna část hodnocení je oponentský posudek, další částí hodnocení je samotná obhajoba studenta před porotou – jak je schopný téma vysvětlit, popsat jej a jak s ním umí pracovat. Na to má student asi deset minut. Pak přichází doplňující otázky od poroty, případně od dalších soutěžících, protože ti se mohou obhajob zúčastnit, a to nejen jako diváci.

Postupující práce SOČ

 KATEGORIENÁZEV PRÁCEAUTOŘIŠKOLA
1. 1. Matematika a statistika Spořící účty Jiří Novák Gymnázium Blansko
2. 2. Fyzika Studium magnetických vlastností ultratenkých feromagnetických vrstev na Si (100) krystalu Tomáš Axman Gymnázium Boskovice
3. 3. Chemie Studium polymerních materiálů měřením adhezních sil Libor Zvěřina Gymnázium Boskovice
4. 4. Biologie Kmenové buňky Martin Cigánek Gymnázium Blansko
5. 6. Zdravotnictví Alzheimerova choroba Kateřina Tenorová Gymnázium Blansko
6. 8. Ochrana a tvorba životního prostředí Invazní rostliny v okolí Blanska Anna Likavčanová Gymnázium Blansko
7. 12. Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie Měření napětí v materiálu Michael Kovář Gymnázium Blansko
8. 14. pedagogika, psychologie, sociologie a problematika VČ Bilingvismus Kamila Tušlová Gymnázium Boskovice
9. 16. Historie Skrytá církev na Moravě Martin Mokrý Gymnázium Blansko
10. 17. Filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory Stalking Michaela Reisiglová Gymnázium Blansko