Přibývá zadlužených rodin
6. dubna 2012, zprávy z MěÚ, přečteno: 2820×
Velice rychle přibývá osob, které se dostávají do situace neplatičů, protože z objektivních i subjektivních důvodů nemají dostatek finančních prostředků, které by jim umožnily plnit jejich povinnosti. Zadlužené rodiny jsou pak uvězněny v koloběhu splácení a dalšího narůstání dluhů, ze kterého se většinou nejsou schopny dostat.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Mezi hlavní příčiny vysokého zadlužení rodin patří dluh na nájemném a na službách spojených s užíváním bytu z předchozího bydlení, půjčky hotově nebo na zboží, leasing, splátkové kalendáře, dluh na zdravotním a sociálním pojištění, nevyřízené osobní doklady nutné např. pro vyřizování sociálních dávek a v neposlední řadě lichva.
Následkem velkého zadlužení rodin je ztráta bydlení, exekuce sociálních dávek a dalšího peněžitého i nepeněžitého majetku, odebírání dětí z rodin do institucionální péče, dlouhodobý život ve stresu (zdravotní potíže, deprese, pocity beznaděje a další), začarovaný kruh života v dluzích, kdy klienti z důvodu splácení starých dluhů uzavírají nové půjčky, půjčují si od lichvářů, a tak jim současně vznikají další dluhy.
V případě lichvy je zneužita tíseň, rozrušení a nezkušenost osoby, které je nabídnuta služba, jejíž hodnota je v hrubém nepoměru k hodnotě závazku osoby. Dlouhodobé působení lichvy na chudé osoby má za následek řetězení dluhů a nese s sebou praktickou nemožnost se z nich vyvázat. Dalším negativním následkem je nadměrná psychická zátěž těchto osob.
Mezi činnosti sociálních pracovníků odboru sociálních věcí patří sociální práce se zadluženými osobami. Sociální pracovník udržuje přehled o „službách“ lichvářů a vysvětluje klientům zhoubnost využívání těchto „půjček“, v případě potřeby spolupracuje s Policií ČR, vysvětluje klientům nebezpečnost rychlých, ovšem vysoce úročených půjček od nejrůznějších společností. Radí také klientům při hospodaření s příjmy, aby si půjčovat nemuseli. Sociální pracovník jedná se samosprávami a vlastníky bytů o nejvhodnějších přístupech k dlužníkům, v případě potřeby vyjednává alternativní administraci příspěvku a doplatku na bydlení (v takovém případě je příjemcem dávky přímo majitel bytu a nedochází tak k narůstání dluhu na nájemném). V případech, kdy si klient netroufá nebo není schopen navázat kontakt či vyjednávat s pracovníky úřadů popřípadě věřiteli, se sociální pracovník zhostí úlohy mediátora a společně s klientem, nebo také sám na základě klientova pověření, s věřiteli vyjednává (např. žádost o vystavení splátkového kalendáře, žádost o odklad splátek, žádost o prodloužení doby splácení a tím snížení výše splátek).
V mnoha případech lze tímto způsobem situaci rodiny postupně vyřešit a pomoci klientovi, aby se z dluhové pasti vymanil.
Odbor sociálních věcí
Mgr. Ludmila Sedláková, vedoucí odboru
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
18. dubna 2024
Město zavádí nový systém parkování
15. dubna 2024
Dělnický dům dostane novou vzduchotechniku, elektroinstalaci a dokončí se odvlhčení
10. dubna 2024
Radní schválili výběrová řízení i vypsání dotací na zahraniční styky
8. dubna 2024
Město připravuje projekt na přestavbu budovy ve Sladkovského ulici
4. dubna 2024
Na hřbitově skončila stavba nového kolumbária
2. dubna 2024
V Blansku pokračují opravy chodníků
30. března 2024
Blansko a Scandiano si letos připomínají 60 let partnerství
29. března 2024
Město obnovuje tradici oceňování významných blanenských osobností
28. března 2024
Město ocenilo učitele mateřských i základních škol
25. března 2024
V budově městského úřadu začíná částečná rekonstrukce. Za provozu