Na živnostenských úřadech ČR byl zaveden systém „Spotřebitelského ombudsmana“
25. července 2013, zprávy z MěÚ, přečteno: 3130×
Za účelem okamžitého řešení palčivého problému s nepoctivým prodejem v případě tzv. předváděcích akcí, byl na ŽÚ ČR zaveden systém „Spotřebitelského ombudsmana“.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Článek měl omezenou platnost.
Informace v něm uvedené nemusí být již aktuální.
Na předváděcích akcích je v řadě případů prodáváno zboží nebo jsou nabízeny služby za použití tzv. nekalých obchodních praktik. Spotřebitelům je nuceno ke koupi zboží, které ve skutečnosti nepotřebují. V mnohých případech se navíc jedná o zboží značně předražené.
Spotřebitelský ombudsman je systém, který za pomoci kontaktních míst na ŽÚ a jejich spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi umožní především seniorům efektivně, rychle a bezplatně se domoci spotřebitelských práv.
Spotřebitel se díky nově zaváděnému systému bude moci zdarma obrátit i na živnostenský úřad v Blansku, kde s ním bude vyplněn jednoduchý vstupní formulář, který založí případ, jenž bude dále zpracován místně nejbližší nevládní neziskovou organizací. Tato organizace potom bude radit, resp. zastupovat spotřebitele, a to opět bezplatně. Podle okolností případu živnostenský úřad zváží, zda je na místě provedení živnostenské kontroly nebo postoupení podnětu České obchodní inspekci nebo jinému úřadu příslušnému k provedení kontroly.
Ze strany spotřebitelů lze očekávat pomoc v řešení problému vyplývajícího zejména z těchto situací:
- Spotřebitel uzavřel kupní smlouvu mimo provozovnu (např. v rámci „prodejního zájezdu“), lhůta 14 dnů, resp. 1 měsíce pro odstoupení od smlouvy ve smyslu § 57 občanského zákoníku dosud neuplynula.
- Spotřebitel uzavřel kupní smlouvu v provozovně.
- Spotřebitel uzavřel smlouvu označenou jako smlouva o úpravě a opravě věci, ačkoliv z obsahu smlouvy je zřejmé, že se jedná o kupní smlouvu.
- Spotřebitel současně s uzavřením kupní smlouvy uzavřel i smlouvu o spotřebitelském úvěru.
- Spotřebitel zmeškal lhůtu pro odstoupení od smlouvy uzavřené mimo provozovnu.
- Spotřebitel zmeškal lhůtu pro odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru.
- Spotřebitel od smlouvy odstoupil, ale podnikatel na tuto skutečnost nereaguje v souladu se zákonem nebo se smluvními podmínkami.
Takto nastavený systém by měl být účinným nástrojem pro ochranu spotřebitele v boji proti nekalým obchodním praktikám.
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
15. dubna 2024
Dělnický dům dostane novou vzduchotechniku, elektroinstalaci a dokončí se odvlhčení
10. dubna 2024
Radní schválili výběrová řízení i vypsání dotací na zahraniční styky
8. dubna 2024
Město připravuje projekt na přestavbu budovy ve Sladkovského ulici
4. dubna 2024
Na hřbitově skončila stavba nového kolumbária
2. dubna 2024
V Blansku pokračují opravy chodníků
30. března 2024
Blansko a Scandiano si letos připomínají 60 let partnerství
29. března 2024
Město obnovuje tradici oceňování významných blanenských osobností
28. března 2024
Město ocenilo učitele mateřských i základních škol
25. března 2024
V budově městského úřadu začíná částečná rekonstrukce. Za provozu
20. března 2024
Výběr zhotovitele na nový krytý bazén je stále v procesu