Finanční gramotnost na Salmovce

17. ledna 2015, ostatní, přečteno: 2350×

Rozumět penězům, být finančně gramotný, to znamená mít potřebné informace, umět s penězi zodpovědně nakládat, umět o nich přemýšlet, rozhodovat se, brát je vážně a zároveň si uvědomit, že by neměly být naším cílem, ale prostředkem k jeho dosažení.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Toto bylo cílem hry Finanční svoboda, kterou si zahráli žáci 9. ročníku ve dnech 9. a 10.12. Hra je součástí projektu Dnešní finanční svět, do kterého se naše škola zapojila. Dva školní dny žáci ve dvojicích hospodařili s domácím rozpočtem dané rodiny (s ní prošli 30 let jejího života). Pořizovali si vlastní bydlení na hypotéku, spláceli úvěry, sjednávali si různé druhy pojištění (například životní, penzijní, majetku,…). Kromě toho také nakupovali a prodávali ( s ohledem na vývoj kurzů ) akcie, dluhopisy.

hra Finanční svoboda

Samozřejmě se dostávali i do situací, kdy o dalším osudu jejich financí rozhodovalo štěstí, náhoda nebo smůla (i tak to někdy v reálném životě chodí). Radovali se, když zvýšili svou finanční hotovost a také je štvalo, když naopak o nějaké peníze přišli. Protože s těmito pojmy pracujeme při výuce finanční gramotnosti v rámci předmětu výchova k občanství, byla tato hra výbornou praktickou učební pomůckou k už získaným znalostem a také velmi vhodným úvodem do probíraného učiva.

Zároveň dostali žáci odpovědi na otázky: Co potřebujeme umět a znát, abychom se o svých financích rozhodovali zodpovědně? Na co si při svém rozhodování musíme dávat pozor? Na koho se můžeme obrátit s žádostí o radu či pomoc?

Ludmila Nováková