Výpis z plánu zimní údržby místních komunikací, chodníků a veřejných ploch 2003/2004

26. listopadu 2003, zprávy z MěÚ, přečteno: 4869×

Plán zimní údržby je dokument, podle něhož se provádí zimní údržba určených místních komunikací, chodníků a ostatních veřejných ploch. Zimní údržbou se (v souladu s vyhláškou č. 104/1997 Ministerstva dopravy a spojů, §41) podle pořadí důležitosti zmírňují závady ve sjízdnosti komunikací a ve schůdnosti místních komunikací a průjezdních úseků silnic vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací. Úklid v Blansku + mapy.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Zimní období je stanoveno od 1. 11. do 31. 3. každého kalendářního roku.

Zimní údržbu ve městě Blansku na základě uzavřené Smlouvy o zabezpečení veřejně prospěšných služeb ze dne 6. 9. 2002 a v rozsahu tohoto schváleného plánu provádí Technické služby Blansko, s. r. o. nám Svobody 3, 678 01 Blansko.

Základní pojmy

Sjízdnost místních komunikací je takový stav komunikací, který umožňuje jízdu motorových a nemotorových vozidel, přizpůsobenou povětrnostním podmínkám, dopravně technickému stavu a  stavebnímu stavu těchto komunikací a okolnostem, které je možno předvídat.

Schůdnost místních komunikací je takový stav komunikací určených pro chodce, který umožňuje chůzi, přizpůsobenou stavebnímu stavu komunikace, povětrnostním podmínkám a dalším okolnostem, které je možno předvídat.

Závadou ve sjízdnosti (schůdnosti) se rozumí taková změna ve sjízdnosti (schůdnosti) komunikace, kterou nemůže řidič (chodec) předvídat při pohybu přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu a povětrnostním situacím a jejich důsledkům.

Vlastník nemovitosti, která v zastavěném území obce hraničí se silnicí nebo místní komunikací je fyzická nebo právnická osoba, která je povinna odstraňovat nebo zmírňovat závady ve schůdnosti na přilehlém chodníku, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti (§27, odst. 4 zákona č. 13/1997 Sb.).

Základní povinnosti uživatelů místních komunikací

  • přizpůsobit chůzi a jízdu stavu komunikací, který je v zimním období obvyklý,
  • při chůzi po chodnících a komunikacích, kde se podle tohoto plánu zmírňují závady ve schůdnosti, dbát zvýšené opatrnosti a  věnovat pozornost stavu komunikace (např. zamrzlé kaluže, kluzkost ve stínu stromů a budov apod.),
  • při chůzi po chodníku používat té části chodníku, která je posypána posypovým materiálem,
  • při přecházení komunikací použít k přechodu označený přechod pro chodce na němž jsou podle tohoto plánu zmírňovány závady ve schůdnosti

Provádění zimní údržby

Časové lhůty:
(v souladu se zněním vyhlášky č. 104/1997 Ministerstva dopravy a spojů § 45 a § 46)

od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti (schůdnosti) do doby výjezdu prvních mechanizmů ke zmírnění této závady nesmí být delší než 30 min.

pro zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací od výjezdu techniky

  • I. pořadí — do 4 hod.
  • II. pořadí — do 12 hod.
  • III. pořadí — po ošetření komunikací I. a II. pořadí, nejpozději však do 48 hodin.
údržba komunikací — mapa
klikněte pro větší mapu

Při sněžení nebo spadu náledí provádí celá směna údržbu komunikací zařazených v I. pořadí důležitosti opakovaně. Po řádném ošetření komunikací I. pořadí nastupuje na komunikace II. pořadí důležitosti, dále pak na komunikace ve III. pořadí důležitosti.

pro zmírňování závad ve schůdnosti chodníků od výjezdu techniky

  • I. pořadí — do 4 hod.
  • ostatní — do 12 hod.
údržba chodníků — mapa
klikněte pro větší mapu

Při sněžení nebo spadu náledí provádí celá směna údržbu chodníků zařazených v I. pořadí důležitosti opakovaně. Po řádném ošetření chodníků I. pořadí nastupuje na chodníky ostatní.

Stanovení pořadí důležitosti komunikací

Výchozím podkladem při stanovení pořadí důležitosti údržby komunikací bylo především zajištění potřeb obyvatelstva, jeho zásobování a osobní hromadné přepravy autobusy ČAD Blansko. Dále se vycházelo ze zkušeností minulých zimních období (graficky znázorněno v příloze).

Technologický postup při zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti

Základní technologické postupy při zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti.

Provedení zásahu mechanickými prostředky

Pluhování bude prováděno již v průběhu spadu sněhu a začíná od vrstvy 5 cm napadlého sněhu. Na dopravně důležitých komunikacích a na dopravně důležitých chodnících se odstraňování sněhu provádí v celé jejich délce a šířce, na ostatních chodnících v šířce 1 metr.
S posypem komunikací se začíná až po ukončení spadu sněhu.

Zdrsňování náledí nebo provozem ujetých sněhových vrstev posypem inertními nebo chemickými materiály

Použití inertních materiálů:
K dosažení časově delšího účinku posypu (zvýšení tření) je nutné provádět posyp opakovaně z důvodu zatlačování inertního materiálu do sněhu, případně při tvoření náledí — za deště.

Použití chemických materiálů:
Pro zajištění sjízdnosti místních komunikací, zejména na dopravně nebezpečných místech, bude na MK použito v případě potřeby chemického posypového materiálu.

Údržba chodníků

Správce místních komunikací zmírňuje závady ve schůdnosti podle pořadí stanoveném v tomto plánu. Dopravně důležité chodníky se udržují v celé jejich délce a šířce, ostatní pouze v šířce 1 metr.

Pro zajištění schůdnosti chodníků zejména na nebezpečných místech, bude použito inertního, v případě potřeby chemického posypového materiálu.

Údržba chodníků bude prováděna včetně úklidu krajnic komunikací v místě vyznačených přechodů.

Plán zimní údržby pro město Blansko byl schválen Dopravním inspektorátem Policie ČR dne 22. 9. 2003 a usnesením č. 36 na 22. zasedání rady města dne 14. 10. 2003.

Úplné znění Plánu zimní údržby je uloženo k nahlédnutí na podatelnách MěÚ Blansko, Informační kanceláři Blanka a na Odboru komunální údržby.