Nový úsek silnice na Rájec je otevřen
9. prosince 2009, ostatní, přečteno: 4846×
Dlouhou dobu museli řidiči jedoucí z Blanska před Ráječkem odbočit doprava a projet skrze tuto obec. S otevřením nové části si oddychnou jak řidiči, tak obyvatelé Ráječka.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Otevření III. stavby přeložky silnice II/374 vytváří předpoklad pro odklonění tranzitní dopravy z obce Ráječko, která byla od listopadu 2005 vystavena mimořádnému nárůstu intenzity dopravy. Předpokládá se v ní až 80% snížení provozu. Vyloučení tranzitní dopravy z Ráječka by měla napomoci i nově zřízená provizorní okružní křižovatka na okraji Rájce u šamotky.
To potvrzuje i Ing. Jan Zouhar, ředitel Správy a údržba silnic Jihomoravského kraje: „Nová silnice navazuje na předchozí stavby, které skončily těsně před Ráječkem a vytváří podmínky pro odklonění dopravy z obce Ráječko. Původní silnice od Spešova k Rájci, na niž se tato nová komunikace na konci napojuje, byla opravena jen provizorně, byla provedena jen povrchová úprava a úpravy krajnic. Tento úsek silnice je jen provizorní a v tuto dobu slouží pouze k převedení provozu z nové silnice na křižovatku, která pak rozdělí dopravní proudy ve směru na Bořitov a na Doubravici.“
Silnice byla slavnostně otevřena za účasti hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška a dalších hostů.
Dokončený úsek je dlouhý 982 m a začíná na křižovatce u obce Ráječko. V jeho trase se nachází čtyři mostní objekty – most přes inundaci před obcí Spešov, podchod pro pěší mezi obcemi Spešov a Ráječko, most přes řeku Svitavu a most přes potok Chrábek. Silnice končí napojením na stávající komunikaci vedoucí od Spešova do Rájce-Jestřebí a ústí v Rájci „u šamotky“, kde je zřízena provizorní okružní křižovatka.
Celá trasa je vedena po násypu v úrovni 1,0 m nad rozlivnou hladinou odpovídající průtoku stoleté vody v řece Svitavě. Nově vybudované těleso je tak rovněž součástí protipovodňové ochrany Spešova. Pro ochranu přilehlých obytných budov před hlukem byly kolem Spešova a Ráječka vybudovány protihlukové stěny. Na svazích nového silničního tělesa jsou provedeny vegetační úpravy.
Stavba si vyžádala demolici stávající čističky odpadních vod a přepojení kanalizace Spešova na tlakovou kanalizaci vybudovanou podél nové silnice v rámci intenzifikace ČOV Blansko.
Podchod mezi Spešovem a Ráječkem. V místech bývalého spojovacího mostku.
Náklady na tuto třetí etapu se vyšplhaly na více jak 120 mil. Kč. Větší část nákladů by měla uhradit dotace EU, a to až ve výši 85 %.
Historie stavby
I. stavba
Blansko – Horní Lhota, červenec 2003 – září 2004, 1,332 km, 66,408 mil. Kč
II. stavba
Horní Lhota – Ráječko, říjen 2004 – listopad 2005, 0,940 km, 66,716 mil. Kč
III. stavba
Ráječko – Spešov, červen 2008 – listopad 2009, 0,982 km, 120,690 mil. Kč
„S městem Rájec jsme nyní dohodnuti, že tento nový úsek je tzv. stabilizační. Propojení Rájce s Ráječkem je odloženo na pozdější dobu. Projednávají se další varianty. Přednostně chceme řešit odklonění dopravy v Rájci výstavbou etapy „Rájec – přeložka“, která bude odvádět dopravu z centrální části města Rájec,“ popisuje Ing. Zouhar další plány, jejichž realizace má začít v roce 2011.
Pohled k Rájci. Na konci napojení na silnici Spešov – Rájec.
Další články v kategorii „ostatní“
14. září 2023
Charitní zařízení Pěkná modrá pomáhá lidem s duševními poruchami
9. září 2023
Street Jam 2023. Oblíbený happening láká mládež na skateboardové a koloběžkové závody
4. září 2023
Víkend nabídl rozloučení s prázdninami, sraz velorexů a další akce
1. září 2023
Zubní pohotovost v září
19. srpna 2023
Lezecká stěna v Lažánkách je opět v provozu. Má ale nová pravidla
18. srpna 2023
Nemocnice Blansko zahájila modernizaci
16. srpna 2023
Ženy mohou opět využít slevu 200 korun na preventivní vyšetření prsů
9. srpna 2023
Rizikový přechod. Policie bude hlídat chování cestujících na blanenském nádraží
7. srpna 2023
OBRAZEM: Víkend přinesl sportovní utkání i hudební akce
6. srpna 2023
RC modely kroužily po okruhu v Blansku od poledne do půlnoci