Zlaté slunce popáté a opět úspešně

10. května 2013, kultura, přečteno: 2801×

Letošní, již 5. ročník, byl zatím nejúspěšnější co do počtu přihlášených snímků. Pořadatelů obdrželi 41 filmů v kategoriích dokument a reportáž, hraný film, animované filmy, experiment a videoklip.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Článek měl omezenou platnost.
Informace v něm uvedené nemusí být již aktuální.

Oceněno bylo celkem 23 filmů, které postupují do červnového celostátního kola v Ústí nad Orlicí. Vítězka hlavní ceny  soutěže Pavlína Taubingerová z Brna si za kolekci svých filmů odvezla jako věcnou cenu poukaz na zájezd do  Chorvatska.

Filmy žáků a studentů z našeho regionu se v soutěži neztratily. Do celostátního kola soutěže, které se bude konat 13.–14.06.2013 v Ústí nad Orlicí, postupují filmy „Pojďme tančit“ Jiřího Hebelky a „Barney“ Viktora Bulíka z filmového kroužku ZŠ Blansko, Erbenova 13, které  získaly čestné uznání.

1. místo v kategorii reportáž získal snímek studentů Gymnázia Blansko „Víte? Nevíte?“ a v kategorii experimentálních snímků film „T- Rex“ Romana Jiroty ze Sloupu v Moravském krasu.

Vyzpovídali jsme několik osobností, které se podílí na úspěšném průběhu festivalu.

Jaroslav Jeřábek, ředitel Kulturního střediska města Blanska

Kdy se tato soutěž dostala do Blanska?

Asi před pěti lety proběhlo jednání na městském úřadě s panem Miroslavem Tuščákem z NIPOS-ARTAMA Praha a ten v krátkosti nastínil projekt filmového festivalu dětské amatérské tvorby, zda by se zde mohl konat a zda by město mělo o jeho pořádání zájem. Zájem byl. Domluvil se termín, a první ročník organizačně zajišťoval filmový kroužek ZŠ Erbenovy.

Jak je dnes festival financován?

Hned z několika zdrojů. Jednak z grantu od Ministerstva kultury České republiky, oddělení NIPOS-ARTAMA, od Jihomoravského kraje a z rozpočtu města Blanska. I Kulturní středisko města Blanska do této akce vkládá svůj díl.

Čím kulturní středisko přispívá na organizací této soutěže?

Zajišťujeme prostory a potřebnou techniku. Dále ubytování a pracovní zázemí pro porotce. Nakonec jsou to i takové drobnosti, jako je tisk diplomů apod.

Vít Šaroun, koordinátor soutěže Zlaté slunce 2013

Co účastníky dvoudenního festivalu v Blansku čeká?

Včera, ve čtvrtek dopoledne, probíhaly workshopy pro žáky základních škol z Blanska a blízkého okolí, kde se dozvěděli něco o kameře, o střihu, o režii apod. Na večer byl v kině připraven festivalový filmový večer, který byl bohatě obsazen.

Hlavním hostem festivalu byl herec Pavel Trávníček. V pátek v devět hodin proběhlo slavnostní zahájení, kdy zde bylo přes tři sta dětí z blanenských základních škol a také veřejnost. I zde Pavel Trávníček vystoupil. Vidíme, že patronát takové známé osobnosti má smysl a uvažujeme o tom i do budoucna.

workshop – scenáristika s Vítem Šarounem
Workshop s Vítem Šarounem – základy vytváření scénáře.

Jaký je dnešní program?

Dnes dopoledne probíhaly projekce soutěžních snímků. Jak jsem výše řekl, pro žáky základních škol. Za chvilku se poradí porota. Potom následuje rozhovor odborné poroty s autory a následovat bude slavnostní vyhlášení výsledků. Díky partnerům, kteří náš festival podporují, letos autor vítězného snímku obdrží krásnou cenu, několikadenní zájezd do zahraničí.

Jak by se měl festival dál rozvíjet?

Uvažujeme, že bychom zde do budoucna mohli mít celostátní kolo tohoto festivalu, což by pro nás bylo velmi zajímavé, protože soutěže a festivalu tohoto ražení pro mladé lidi mají opravdu smysl a v Blansku podle ohlasů máme takový ten správný vítr v plachtách a skvělou podporu jak od kulturního střediska, tak od města Blanska i nadšené lidi.

Simona Poláková, ředitelka ZŠ Erbenovy

Představte nám filmový kroužek na vaší škole....

Filmový kroužek na naší škole pracuje několik let. Je to taková tradice a zároveň i rarita. Myslím, že na okolních škol nic takového není. V kroužku pracují děti od 4. do 9. třídy. Zapojují se tedy i děti z prvního stupně.

Kroužek je vybaven určitou technikou, mají asi dvě videokamery, děti se tam učí jak přidávat k filmu hudbu, jak je stříhat, dělají filmy dokumentární, hrané i experimenty. A také nám natáčejí všechny akce, které ve škole pořádáme.

Je o tento kroužek stále zájem?

Myslím, že i pan učitel má pocit, že když mu odejdou žáci z 9. tříd, že bude problém získat nové žáky, ale protože je to práce zajímavá, zábavná a netradiční, tak se vždycky najdou noví, kteří se do práce kroužku zapojí.

Vítek Šaroun studoval na vaší skole a zůstal u filmového řemesla. Máte na škole podobného adepta, který by se takhle profiloval?

Tak to je těžko říct. Je pravda, že Vítek byl svým způsobem výjimečný, že ten talent měl, což bylo vidět i při různých recitačních soutěžích. Jsme rádi, že si splnil svůj sen a ty kořeny začaly možná už u nás v kroužku. Jestli budeme mít další takové adepty, tak to opravdu nevím, ale určitě bychom si to přáli, základ mají.

Miroslav Tuščák, porotce, vedoucí oboru Film a foto v NIPOS-ARTAMA

Jak hodnotíte úroveň přihlášených snímků?

Hodně vysoko. Oproti předcházejícím čtyřem ročníkům jsou opravdu na vysoké úrovni a překvapuje mě i vysoký počet přihlášených filmů.

Jaký je smysl této soutěže?

Já říkám, že to zlatý sluníčko je určené pro děti, mladé autory ze základní a střední školy, a jsem rád, že to děláme. My vlastně děláme ten potěr, ten základ filmové tvorby v České republice a to je podstatou Zlatého slunce a veškerých aktivit nejen v Blansku, ale i ve Dvoře Králové a v Ústí nad Orlicí.

Na co se zaměřujete, co hodnotíte?

Hodnotíme základní kritéria. Jaký mají třeba vztah k filmu, jak pracují, kde shání náměty, co je zajímá, co by chtěli ve filmech řešit. Tady jsme viděli filmy, ve kterých by chtěly řešit i nějakou politickou situaci. Je to tedy v nadsázce a legraci, ale myslím si, že i tohle jedna z těch věcí, která má v tomto jakýsi smysl.

U dětí sledujeme i talenty. Ono se to zdá, že s tím ni neděláme, ale máme tady zástupce z filmových škol a ti už takhle vyhledávají talenty a vidíte, že i v Blansku je spousta autorů, např. Vítek Šaroun, kteří dneska už jsou poloprofíci, studují filmové školy. To je princip té práce, kterou my s dětmi děláme.

Jak s dětmi pracujete dál?

Tady sledujeme jejich růst. Někteří rostou dál, jiní se zprůměrují, další zaniknou. To je běžné. Dáváme jim hlavně doporučení, na workshopech jsou vedeni k tomu, že pokud by chtěli studovat film a věnovat se tomu, tak rozhodně ví, co mají dělat. Připravit si hrané etudy nebo filmy, které pak použijí pro přijímací řízení na vysokých filmových školách.

Jaroslav Cinkl, ředitel soutěže, učitel a vedoucí filmového kroužku

Jste letos spokojen s účastí?

Letos nám v podstatě přišel dvakrát větší počet filmů než loni. Máme 41 soutěžních snímků. Museli jsme přidat jeden soutěžní blok navíc. Původně jsme plánovali tři, nakonec promítáme čtyři. Filmy jsou zaplněny prakticky ve všech kategoriích – hrané, animované, reportáže... Nejvíc snímků máme v kategorii hraných filmů starších autorů od 16 do 19 let.

Jaká je technická kvalita snímků?

Střídají se filmy úplných začátečníků, máme zde např. animovaný film žáků čtvrté třídy z Ostravy, ale jsou zde i filmy ze základních uměleckých škol, které jsou velice kvalitní. Myslím si, že celková úroveň snímků neprofesionálních autorů stoupá. Stoupá i s dostupností lepší techniky. Dostáváme hodně filmů ve vysokém rozlišení, tvůrci už neposílají filmy jen na DVD, ale přes internet v plném rozlišení, takže technická kvalita projekce se tímto také zvyšuje.

workshop – střih videa
Workshop s Jaroslavem Cinklem – digitální střih videa.

Jak moc je technická kvalita podstatná pro hodnocení?

Nás zajímá hlavně obsah. Viděli jsme spoustu nápaditých filmů. Dětští autoři často překvapují svým pohledem na svět. To, co my dospělí nevidíme, nebo vidíme jako nepodstatné, tak děti si všímají různých detailů. Myslím, že to ocenilo dětské publikum v sále i dospělí.

Co obnáší příprava festivalu?

Příprava po technické stránce je poměrně náročná. Máme sice pravidla, která by autoři měli dodržovat, ale stále není jen jeden formát, ale jejich mnoho a připravit pak pro projekci všechny filmy, je někdy velmi složité. Ve spolupráci s vedením kina jsme ale dosáhli velmi kvalitní projekce. Každý autor je samozřejmě citlivý na to, jak je jeho film uveden.

Stanislav Mrázek