Pozor na neuvážené předvánoční nákupy
14. prosince 2017, zprávy z MěÚ, přečteno: 1599×
V souvislosti s blížícími se vánočními svátky, a s nimi spojenými vánočními nákupy, vám na základě poznatků z dozorové činnosti kontrolních orgánů přinášíme několik rad jak se vyhnout problémům s reklamacemi a s případnými nekalými praktikami prodejců.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Nákupy na internetu jsou v poslední době velmi oblíbeným způsobem nákupu dárků, šetřícím čas i peníze. Spotřebitel by si měl vybírat pouze ověřené internetové obchody, zajímat se o kladné reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již využili služeb daného e-shopu.
Nedoporučujeme nakupovat od neověřeného obchodníka a platit předem. Výhodou nákupu na internetu je právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodů do 14 dnů od převzetí zboží (pozor, platí zde určité výjimky, jako např. u zboží upraveného na přání zákazníka, u video nahrávek, u kterých spotřebitel poruší obal apod.).
Při nákupech v kamenném obchodě doporučujeme vždy vyžadovat na místě od každého zboží doklad o prodeji zboží či poskytnuté službě (není povinností prodejce vystavovat doklad automaticky) a zkontrolovat si povinné údaje, které musí doklad obsahovat – označení podnikatele obchodní firmou, popř. názvem nebo jménem a příjmením, identifikačním číslem, dále pak datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cenu. Doklad je důležitý pro předložení prodejci v případě uplatnění reklamace.
Od výše uvedeného dokladu je zapotřebí odlišovat tzv. účtenku EET (v mnoha případech je součástí výše uvedeného dokladu), kterou zákazníkovi, platícímu zboží či služby hotově, kartou nebo poukázkami (např. stravenkami), je prodávající povinen vždy vystavit nejpozději při uskutečnění evidované tržby.
Účtenka EET musí obsahovat fiskální identifikační kód, IČO, označení provozovny, označení pokladního zařízení, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí tržby, celkovou částku, bezpečnostní kód poplatníka a údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Při nákupu v kamenném obchodě je dobré si uvědomit, že na rozdíl od nákupu v e-shopech, zákazník nemá právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Možnost vrácení či výměnu zboží zákazníkovi umožňují některé obchodní řetězce, popř. záleží na dohodě s prodejcem.
Doporučujeme informovat se o této možnosti již při nákupu zboží.
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
19. března 2025
Radní řešili zázemí dětských skupin, krytý bazén i pumptrack. Schvalovali také dotace
17. března 2025
Blansko zahájilo modernizaci veřejného osvětlení, vymění téměř polovinu svítidel
14. března 2025
Prvními občánky města Blanska roku 2025 jsou Olívia a Marek
10. března 2025
Zastupitelé schválili navýšení peněz na přestavbu fotbalových kabin a zázemí pro dětské skupiny i nový jednací řád
10. března 2025
Zeminu nahradil beton, výstavba krytého bazénu pokračuje
6. března 2025
Bioodpad se letos začne svážet už v polovině března
3. března 2025
Chci mít pod kontrolou pořádek v celém městě, říká nový jednatel Technických služeb Blansko Radek Snopek
27. února 2025
Dopravu v části Smetanovy ulice omezí oprava kanalizace
26. února 2025
Město hledá firmu na modernizaci kompostárny, radní schválili i soutěž na návrh objektu pro kruhový objezd
24. února 2025
Pokračuje rekonstrukce haly Mlýnská, sportovci dostanou nové šatny