Změny na dráze: o novinkách v cestování vlakem lidé mnohdy nevědí

30. ledna 2020, ostatní, přečteno: 5584×

Už téměř měsíc platí v kraji nová pravidla pro cestování vlakem. Vlakové spoje si totiž letos od Českých drah (ČD) pronajímá Jihomoravský kraj. Změna provozovatele přinesla několik novinek, které mají zjednodušit a zefektivnit systém prodeje a uznávání vlakových jízdenek. Cestující však změny zatím vnímají spíš jako komplikaci.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Vlak denně využívá řada obyvatel Blanska, kteří pravidelně dojíždějí za prací do Brna či okolních obcí. Nová pravidla, která od 1. ledna zavedl nový provozovatel místních vlakových spojů – Jihomoravský kraj –, však pasažéři většinou neznají, a pokud ano, příliš se jim nelíbí.

Jeden lístek vládne všem

Na první změnu narazíte na vlakovém nádraží hned u pokladny. Pokud cestujete osobním nebo spěšným vlakem v rámci Jihomoravského kraje, pokladní vám nově prodá výhradně jízdenku Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), lidově přezdívanou „idosku“, tradiční traťovou jízdenku Českých drah už vám nenabídne.


Od ledna platí při cestování vlakem v Jihomoravském kraji pouze jízdenky Integrovaného dopravního systému JMK

Toto opatření má sjednotit systém dopravy v celém kraji, ať u se jedná o meziměstské či městské dopravní prostředky, autobusy, tramvaje nebo právě vlaky. Zároveň by novinka měla zjednodušit a zpřehlednit situaci u pokladen: cestující už nemusejí váhat, zda je pro něj výhodnější „idoska“, nebo klasická drážní jízdenka.

Cestování s jízdenkou IDS JMK, jejíž hodnotu určuje počet projetých zón a délka platnosti, je navíc mnohdy levnější, zejména pro ty, kteří následně cestují v dopravních prostředcích městské hromadné dopravy (MHD). Manželé Žáčkovi, kteří pravidelně jezdí z Blanska do Brna, to potvrzují. „Kupujeme vždycky jízdenky IDS, protože jsou výhodnější než ty od Českých drah. Mimo jiné s nimi pak v Brně jezdíme po městě tramvají.“ 


Kromě jednorázových jízdenek mohou cestující využít i cenově výhodnějších jízdenek předplatních či tzv. skládaček

Druhé lednové úterý dopoledne je však pokladna na zastávce Blansko-město zavřená. Na přepážce visí cedule s nápisem PŘESTÁVKA a před ní v přítmí čekárny nespokojeně přešlapuje hlouček starších žen. „Je 10:20, otvírají v 10:30, vlak do Rájce jede v 10:32. Jak mám asi ani ne za dvě minuty stihnout koupit lístek a se třemi těžkými kabelami doběhnout odtud až na nástupiště?“ ptá se rozčileně paní Anna, která sama před odchodem do důchodu desítky let pracovala u drah. „Vždycky jsem jezdila na režijku, a na stará kolena si musím kupovat lístek, navíc v pokladně, která je zavřená zrovna těsně před odjezdem vlaku. Dělají z nás…,“ stěžuje si. Pak rezignovaně mávne rukou a odchází směrem k nástupišti. Bez jízdenky. To ještě netuší, že ve vlaku ji čeká další novinka – vagon se zeleným pruhem.

Usměrněný nástup

„Usměrněný nástup cestujících bez platné jízdenky“, tak zní oficiální název další novinky ve vlakové přepravě v Jihomoravském kraji po změně provozovatele. Spočívá v zavedení speciálně označených vagonů, do nichž mají povinnost nastupovat cestující bez platného jízdního dokladu (viz infobox). V těchto vozech si pasažéři musejí zakoupit „idosku“ od průvodčího. 

Pokud u sebe jízdenku nemáte z důvodu uzavřené či zrušené pokladny na nádraží, ve vlaku vám bude prodána bez přirážky, pokud ovšem je na vině vaše zapomnětlivost, nebo jste si lístek nestihli koupit či označit, připlatíte si 50 Kč. Zavedením zvláštního vozu chce Jihomoravský kraj obecně zpřehlednit celý systém kontroly, usnadnit práci průvodčím a efektivněji, pod hrozbou vysoké pokuty, potírat jízdu načerno (viz infobox).


Cestující bez platného jízdního dokladu musejí nastoupit do zeleně označeného vagonu

„Vagon se zeleným pruhem?“ odpovídá paní Žáčková se zvednutým obočím na dotaz, zda o novém opatření slyšela. „To je pro nás novinka,“ dokončuje za ni její manžel. Ale to už k nástupišti přijíždí vlaková souprava ČD a čerstvě poučení cestující hledají speciální značení. Úspěšně. „Tady je!“ ozve se. Vagon se (přesně podle instrukcí na internetových stránkách JMK) nachází zhruba uprostřed vlakové soupravy. Ačkoliv není označený zeleným pruhem, dočasné zelené cedule na dveřích a oknech vlaku jsou nepřehlédnutelné.


Průvodčí se pohybují v blízkosti zeleně označeného vozu, v němž si můžete zakoupit tzv. idosku

„Zavedení těchto vagonů vadí hlavně mladým cestujícím. Z principu. Chápou to jako formu osobního omezení a argumentují tím, že průvodčí by přece měli chodit po celém vlaku, tak proč by jim nemohl prodat jízdenku v jakémkoli voze,“ komentuje nejčastější reakce zákazníků pokladní na zastávce Blansko-město. „Nejvíc si ale stěžují senioři, jednak že jim přestaly platit některé slevové karty, a také proto, že je podle nich nikdo o změnách neinformoval,“ dodává po krátké odmlce. Sama pak přiznává, že výrazné značení, například přehledné informační tabule na zastávkách opravdu chybějí a kraj by měl být v tomto směru aktivnější.


Změny pravidel při cestování vlakem v JMK

Od 1. 1. 2020 platí při cestování spěšným či osobním vlakem v rámci Jihomoravského kraje pouze doklad IDS JMK. Při jízdě rychlíkem můžete volit mezi jízdenkou IDS a ČD. Cestujete-li za hranice kraje, automaticky vám na pokladně vydají jízdenku ČD.

Tarify IDS JMK zůstávají stejné jako loni (jízdenka na 90 minut a 4 zóny stojí stále 34 Kč). Kromě jednorázových jízdenek si můžete zakoupit též cenově výhodnější jízdenky předplatní.

I v novém systému platí 75% sleva pro studenty do 26 let a důchodce nad 65 let, podmíněná prokázáním se občanským či studijním průkazem.

Od prvního ledna přestaly platit některé typy slevových karet ČD – konkrétně karty IN25 a IN50. I nadále je můžete využít pro cestování mimo hranice kraje, nebo u ČD požádat o vyplacení poměrné částky. Karty IN Senior, IN Business a IN100 zůstávají v platnosti.

Černí pasažéři sáhnou hlouběji do peněženky – jestliže je průvodčí ČD či revizor objednaný krajem přistihne mimo vyznačenou „zelenou zónu“, obdrží pokutu ve výši 1 500 Kč. V případě platby na místě nebo do 5 dní se sankce sníží na 800 Kč. Bez platné jízdenky je proto nezbytné vyhledat zeleně značený vagon. Výjimku mají pouze osoby s omezenou hybností, rodiče s dětmi do 3 let a cestující s koly.

Jízdenky IDS JMK si lze koupit také přes mobilní aplikaci od společnosti Kordis s názvem Poseidon nebo (méně výhodně)  v aplikace Českých drah Můj vlak.


Logicky lépe zvládají nová opatření mladí lidé a cestující středního věku, kteří vlakem dojíždějí do školy nebo za prací a lépe se orientují v internetovém světě, kde především jsou potřebné informace neustále k dispozici. Jedním z takových je i student Robin Lipner denně dojíždějící do Brna: „O změnách jsem věděl dopředu díky televizi, ale hlavně internetu. V podstatě se mě to ale nijak nedotklo. Používám totiž tříměsíční předplacenou jízdenku IDS pro studenty. Takže pruhovaný vagon nijak neřeším... a ani bych ho stejně neřešil.“

Takto poučené a smířlivé cestující ovšem potkáte jen výjimečně. Mnohem častější jsou rozmrzelé až pobouřené reakce. Přestože průvodčí chápou, že pasažéři se musejí v novém systému nejprve zorientovat, a porušení pravidel přepravy ze strany cestujících proto řeší přátelským upozorněním, je patrné, že změny by si zasloužily řádnější propagaci. Už jen proto, aby se do budoucna předešlo zbytečným konfliktům a stížnostem.

Text a foto: Helena Vyplelová