Cestování do Brna vlakem zkomplikují výluky. První už o víkendu

7. ledna 2021, ostatní, přečteno: 7633×

Už o víkendu 9. a 10. ledna čeká cestující do Brna vlaková výluka. Ta předznamenává komplikace, s nimiž musejí v tomto roce počítat všichni, kteří využívají železniční spojení na trase Blansko – Brno. Kvůli přípravným pracím na modernizaci trati čeká cestující řada víkendových výluk, další například 23. a 24. ledna. Od dubna Blansko navíc přijde o dálkové spoje, od září pak budou vlaky mezi Blanskem a Adamovem jezdit jen po jedné koleji. Největší omezení přijde od poloviny prosince 2021, kdy cestující z Blanenska přijdou o vlakové spojení s Brnem úplně. Na rok je nahradí autobusy.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

„Víkendové výluky souvisejí s přípravou na rekonstrukci koridoru mezi Brnem a Blanskem. Od začátku dubna dojde k odklonu všech dálkových spojů, tedy vlaků EuroCity, InterCity i expresů. Ty už nepojedou přes Pardubice a Českou Třebovou, ale spojení mezi Brnem a Prahou zajistí nově na trase Kolín-Havlíčkův Brod. Na původní trase zůstanou pouze rychlíky linky R19. Předpokládáme, že víkendové výluky pak budou následovat i v dalších měsících,“ popsal Kamil Novák, vedoucí železničního oddělení společnosti Kordis, která provozuje Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK).

Ještě větší omezení čeká cestující po prázdninách, od 1. září až do poloviny prosince se v úseku mezi Blanskem a Adamovem bude jezdit jednokolejně. Sníží se také počet vlakových spojů. Dělníci totiž kromě přípravných prací s předstihem zahájí rekonstrukci Novohradského tunelu.  

„Od poloviny prosince pak předpokládáme totální zastavení provozu na trase Blansko – Brno na jeden rok, tedy až do poloviny prosince 2022. Trať projde zásadní rekonstrukcí, v plánu je výstavba nového zabezpečovacího zařízení i úpravy nástupišť,“ vyjmenoval Kamil Novák s tím, že cestující budou moci využít náhradní autobusovou dopravu.

Výlukový jízdní řád pro dny 9. a 10. ledna 2021 v pdf

Během úplné výluky by se místní měli dočkat také dlouho plánovaného přemostění na Staré Blansko, nového bezbariérového podchodu v zastávce Blansko-město a následně také zrušení úrovňového přejezdu na ulici Rožmitálova. „Tato stavba je přímo navázaná na úplné přerušení vlakové dopravy, je to jeden z klíčových projektů města. Všichni věříme, že se jej po letech příprav podaří realizovat, je to zásadní nejen pro zhruba tři tisíce obyvatel Starého Blanska, ale také pro tamní průmyslovou zónu či složky IZS, které musejí železniční trať překonávat,“ uvedl starosta Blanska Jiří Crha.

Právě odklon dálkových spojů a plánované výluky zkomplikovaly snahy Blanska o zvýšení počtu mezinárodních rychlíků, které by ve městě mohly zastavovat. Vedení Blanska už loni v létě kontaktovalo kraj, společnost RegioJet i ministerstvo dopravy se žádostí o posílení přímého spojení do Prahy, Vídně i Budapešti. Nepomohlo ani to, že je Blansko dopravní uzel pro regionální autobusovou dopravu. Svou roli sehrála také omezení související se šířením onemocnění covid-19, kvůli nimž dopravci už od podzimu omezili počty spojů. Například dálkové spoje RegioJet v Blansku nezastavovaly ani na sklonku loňského roku.

„Chápeme, že zavedení Blanska jako stálé zastávky na trase dálkových spojů by bylo složité a vzhledem k odklonu vlaků na Havlíčkův Brod a modernizaci trati by tato změna byla jen na chvíli. V této souvislosti je pochopitelné, že k ní Ministerstvo dopravy nepřistoupilo. Budeme se ale snažit vést jednání jak z pozice města, tak díky tomu, že máme zástupce také v krajském zastupitelstvu, z pozice kraje, aby po návratu spojů do původní trasy došlo k úpravám a posílení dálkových spojů, které by mohly v Blansku zastavovat,“ uvedl místostarosta Blanska František Hasoň.

 

   vložil: Pavla Komárková, vedoucí oddělení / tiskové oddělení