Nové přemostění: dělníci už osazují obloukovou konstrukci

15. července 2022, tiskové zprávy, přečteno: 2130×

Jeřáb, který uzvedne 180 tun, od pátku 15. července doplnil stroje v zázemí stavby nového přemostění přes řeku Svitavu. Na jejím pravém břehu totiž dělníci začali vztyčovat obloukovou část mostní konstrukce, která spojí centrum města se Starým Blanskem. Jednotlivé části konstrukce musejí dělníci nejprve pomocí jeřábu osadit a svařit. Poté se most během zhruba týdne vysune nad železniční trať a překoná díky tomu železnici i řeku ve směru od Starého Blanska k centru.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

„Aktuálně  dokončujeme instalaci ocelové mostní konstrukce. Od pátku začínáme vztyčovat obloukovou část konstrukce. Rozpoznatelné to bude i pro veřejnost, konstrukce se navýší o více než šest metrů do výšky oproti úrovni spodního nosníku,“ popsal vedoucí projektu z Metrostavu DIZ Robert Škarecký.

Specialisté na mostní konstrukce teď budou postupně osazovat jednotlivé části mostního oblouku, které váží od dvaceti až po 35 tun. Na pomoc si tak museli až z Ostravy přivézt speciální jeřáb,  nejtěžší části těsně před výsunem osadí ještě výkonnější stroj, který uzvedne až 270 o 90 tun.

Souběžně se nyní dokončují práce na mostě samotném, podpěrách i na pomocné výsuvné konstrukci, díky níž oblouk o celkové délce 74 metrů překlene trať a řeku. Část dočasných podpěr museli dělníci umístit dokonce přímo do koryta řeky Svitavy.    

„Až bude most, který je zatím umístěný na konstrukci pomocné výsuvné dráhy, celý smontovaný a staticky zajištěný, budeme jej posunovat přes koleje na druhou stranu řeky. Výsun bude probíhat pomocí hydraulických lisů a bude při něm probíhat spousta operací spočívajících v přizvedávání a následném spouštění mostu na výsuvná ložiska. Konstrukce musí být umístěna s přesností na jednotky milimetrů, proto bude celý výsun časově i technicky náročný, potrvá zhruba týden,“ popsal Robert Škarecký.

FOTOGALERIE
Nové přemostění: dělníci už osazují obloukovou konstrukci

Dělníci začali vztyčovat obloukovou část mostní konstrukce, která spojí centrum města se Starým Blanskem. FOTO: Michal Záboj

Celkem fotografií:  40

Tento typ výsunu se podle odborníků používá jen zřídka, jednodušší variantou je stavět klasicky pomocí podpůrných konstrukcí, u blanenského přemostění ovšem bylo nutné po většinu výstavby zachovat provoz na trati, proto zhotovitel zvolil tuto metodu. 

„Stavba přemostění je unikátní nejen způsobem vysunutí, byť to nabídne zajímavý pohled pro veřejnost i pro odborníky z praxe. Jde o jednu z největších dopravních staveb v kraji, v níž se daří pokračovat navzdory krizi ve stavebnictví i potížím s dodávkami stavebního materiálu,“ podotkl starosta Jiří Crha.

Rušno je nyní stále také v okolí mostní konstrukce. „Souběžně pokračují také práce na vybudování nové okružní křižovatky, která přemostění napojí na Brněnskou ulici. V tuto chvíli zde provádíme pokládku obrub a probíhá také dláždění chodníků a parkovacích stání, v průběhu srpna pak bude následovat pokládka spodních asfaltových vrstev,“ popisuje stavbyvedoucí.

Po výsunu mostu přijde na řadu odstranění pomocné výsuvné konstrukce a dopojení mostu na komunikace ulic Svitavská a Brněnská. Provoz na mostní konstrukci by měl být zahájený ještě letos na začátku prosince.

 

   vložil: Pavla Komárková, vedoucí oddělení / tiskové oddělení