V Blansku začal výsuv tisícitunového přemostění. Kvůli vlakům se bude pracovat jen v noci

23. srpna 2022, tiskové zprávy, přečteno: 1854×

Dlouho očekávaný výsuv nového mostu nad železniční trať a řeku Svitavu odstartoval v noci z pondělí 22. srpna na úterý 23. srpna v Blansku. Práce souvisí s jedním z největších dopravních projektů Jihomoravského kraje. Nový silniční most za více než čtvrt miliardy má spojit dvě železnicí oddělené části města. Kvůli zachování provozu na trati, hlavním koridoru z Brna do České Třebové, stavební dělníci používají unikátní metodu – tisícitunovou ocelovou mostní konstrukci svařili na pravém břehu řeky Svitavy, do pátku ji pak pomocí výsuvné konstrukce musejí vysunout až na levý břeh.

„V uplynulých dnech probíhaly pouze práce na dodatečném statickém zajištění mostu, doplňující práce na předpřipravené konstrukci a výšková manipulace s mostem. Vlastní podélný výsuv, který jsme zahájili v noci na úterý, budeme provádět vždy v nočních hodinách, ve kterých máme dojednané výluky na dráze, tedy vždy od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Odstartovat samotný výsuv pro nás byla velká výzva, nakonec se během první výluky podařilo vysunout plánovaných 24 metrů. Platí, že na druhou stranu bychom ocelovou mostní konstrukci chtěli uložit do pátku 26. srpna,“ popsal Robert Škarecký, stavbyvedoucí firmy Metrostav DIZ, který má projekt nového přemostění na starosti.

Mostní konstrukce už zamířila nad tratí na levý břeh řeky Svitavy.  FOTO: Pavla Komárková

Výsuv tisícitunového kolosu je unikátní i pro odborníky z oboru. Dělníci museli nejprve postavit mohutnou více než stometrovou výsuvnou dráhu z oceli, na jejímž vrcholu pak umístili dva páry zdvojených kolejnic. Na nich budou posouvat vlastní 76 metrů dlouhou ocelovou mostní konstrukci na druhý břeh řeky Svitavy.

„Most je na jedné straně uložený na výsuvná kluzná ložiska, na straně druhé je opatřený dvěma vozíčky pohybujícími se po výsuvné dráze. Vlastní posun pak zajistí dva páry hydraulických pístů napojených na tlačné zařízení. Ty budou most laicky řečeno postrkovat kupředu,“ vysvětluje Robert Škarecký.

„První část výsuvu bude tvořit přesun na dočasnou konstrukci umístěnou v řece Svitavě mezi oběma břehy, to potrvá několik dní, v druhé části pak bude nutné zajistit přesun z provizorní konstrukce na definitivní opěru,“ plánuje stavbyvedoucí.

FOTOGALERIE
přemostění

Most se během noci podařilo vysunout o 24 metrů. FOTO: Pavla Komárková

Celkem fotografií:  49

Po překlenutí železniční dráhy a řeky a osazení mostní konstrukce na levý břeh Svitavy začnou dělníci demontovat více než stometrovou výsuvnou dráhu. Následně budou most z obou stran doplňovat o zhruba čtyřicetimetrová betonová předpolí. Dokončovat se bude také chodníková konzole, doplňovat se budou ocelová táhla mostní konstrukce, zábradlí a další části. Současně se dokončuje také nový kruhový objezd na Starém Blansku, kterým se nové přemostění napojí na Brněnskou ulici.

Hotovo má být v prosinci letošního roku, kdy by most měli začít využívat motoristé i pěší. V té chvíli se uzavře úrovňové křížení v zastávce Blansko-město, kde Správa železnic buduje nový podchod pro pěší.

„Nový most na Staré Blansko je pro město naprosto klíčovou dopravní stavbou. Jeho vybudování se plánuje několik desetiletí, v Blansku se o něm mluví už od 50. let minulého století. Je klíčový pro téměř tři tisíce obyvatel Starého Blanska, kterým přístupovou cestu do města dosud předěloval železniční přejezd v zastávce Blansko-město. Přejezd je ale ve špičce více než 40 minut z hodiny uzavřený závorami. Chybí tak spojení pro složky IZS, navíc se v okolí přejezdu tvoří pravidelně kolony, které blokují i vlastní průjezd po hlavním průtahu a dopravu v centru města,“ popsal starosta Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha. 

„Jsem moc rád, že se nám tuto investici města, kraje a SFDI podařilo prosadit, zajistit nezbytné výkupy pozemků a získat na vše potřebné finance. Nové přemostění komplikace s odříznutou částí města i dopravní kolapsy na hlavním průtahu Blanskem vyřeší,“ věří Crha.

Původně se s výsuvem mělo začít o několik dní dříve. Nakonec bylo na základě výsledků geologického průzkumu nutné další zajištění statiky výsuvné dráhy a zajištění dalšího dočasného vyztužení mostní konstrukce. Hned od zahájení stavby v červenci 2021 se zhotovitel potýkal s celou řadou dalších komplikací, epidemií onemocnění covid a zejména s výpadky v dodávkách oceli – u oceli pro výrobu přemostění nad železniční tratí a řekou Svitavou bylo totiž nutné zajistit specifické požadavky na vlastnosti materiálu. Splnit je měla ocel zpracovávaná ve Vítkovicích, dodávky ale do Vítkovic putovaly z okupovaného Mariupolu, který postihla invaze ruských vojsk na Ukrajinu. Dělníci pak museli stáhnout téměř dvouměsíční výpadek v dodávkách.

 

   vložil: Pavla Komárková, tisková mluvčí / odbor vnějších vztahů

Sdílet odkaz na: Facebook Twitter