Nový podchod na Staré Blansko už je otevřený

9. prosince 2022, ostatní, přečteno: 2202×

Čtyři metry široký a 38 metrů dlouhý je nový podchod pod železniční tratí, který od pátku 9. prosince odpoledne slouží jako spojnice centrálního města se Starým Blanskem. Původní podchod se uzavřel letos v únoru. Součástí nového jsou také velkokapacitní výtahy a úpravy okolí. Ty skončí v dubnu 2023. Zadavatel stavby, Správa železnic, zaplatí více než 183 milionů korun. Od neděle 11. prosince začnou po kolejích jezdit znovu v obou směrech vlaky na trati mezi Blanskem a Brnem.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Pěší tak nemusejí místo obcházet po trase vedoucí na konec nástupiště ve směru na Dolní Lhotu a zpět. Právě tudy museli koleje překonávat od 30. listopadu, kdy se ve stanici Blansko-město uzavřel původní železniční přejezd.

Nový podchod už je průchozí pro pěší. FOTO: Pavla Komárková

„Nový podchod má celkovou délku 38 metrů, na šířku měří čtyři metry a na výšku 2,6 metru. Podlaha je ze žulové dlažby, podhled je tvořen alubondovými deskami. Z obou stran vede do podchodu schodiště, jako bezbariérový vstup pak fungují dva výtahy pro patnáct osob s nosností 1 150 kilogramů. Zastřešení i výtahy jsou osazeny moderním kamerovým systémem s devíti kamerami. Výtah je navržený tak, aby se do výtahové kabiny v případě potřeby vešla také nosítka záchranářů,” popsal manažer projektu Tomáš Žák z firmy FIRESTA, která je zhotovitelem stavby. 

Moderní design podchodu potvrzují obklady sendvičovými panely i tvrzené sklo s pískovaným motivem, které tvoří nadzemní část stěn u výstupových schodišť.

„Nový podchod působí daleko vzdušněji, díky kamerovému systému by měla být zajištěna bezpečnost pěších a to i těch, kteří budou využívat nové výtahy. Po dokončení přemostění bude spojení se Starým Blanskem komfortnější i pro řidiče,” doplnil starosta Blanska Jiří Crha.

Od letošního února, kdy se původní podchod uzavřel, už je dokončená celá řada věcí.

„Zbourali jsme bývalou výpravní budovu a vybudovali společné zastřešení vstupu do nového podchodu. Z tubusu bývalého podchodu bylo třeba přeložit vysokotlaký vodovodní přivaděč, odlehčovací kanalizaci a datové a elektrické sítě. Předlážděná je také část chodníků před vstupy do podchodu, bezbariérový přístup na nástupiště nebo led osvětlení. Hotová je také nová autobusová zastávka na Komenského ulici, kterou už nyní využívají autobusové spoje,” dodal Žák.

FOTOGALERIE
U vlakové zastávky Blansko-město se otevřel podchod pro pěší

 U vlakové zastávky Blansko-město se otevřel podchod pro pěší. FOTO: Michal Záboj

Celkem fotografií:  18

Na místě původní drážní budovy, v níž byla umístěna čekárna a prodej jízdenek, nyní probíhají zemní práce související s budováním nového parkoviště P+R pro téměř tři desítky vozidel. Pokračovat bude také rekonstrukce ulic Rožmitálova a Komenského. I v ní dojde k rozšíření parkovacích míst. Práce budou pokračovat i na dobudování vodovodního řadu. Na straně Starého Blanska se cestující po dokončení dočkají také nového zázemí s veřejnými toaletami. 

Stavba podchodu souvisí s novým přemostěním na Staré Blansko. To by mělo být v provozu od 19. prosince 2022. Dělníci v místě železniční zastávky dokončili také výměna železničního spodku i svršku a položili nové trakční vedení. Kolejiště už nyní částečně doplnily také anti-trespass panely zamezující vstupu chodců.

Od neděle 11. prosince skončí také téměř dvouletá modernizace trati včetně rekonstrukce tunelů mezi Blanskem a Adamovem a bude obnovený železniční provoz. Podobnější informace naleznete na webu IDS JMK nebo Správy železnic

 

   vložil: Pavla Komárková, vedoucí oddělení / tiskové oddělení