Pozor na neuvážené předvánoční nákupy
14. prosince 2017, zprávy z MěÚ, přečteno: 1437×
V souvislosti s blížícími se vánočními svátky, a s nimi spojenými vánočními nákupy, vám na základě poznatků z dozorové činnosti kontrolních orgánů přinášíme několik rad jak se vyhnout problémům s reklamacemi a s případnými nekalými praktikami prodejců.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Nákupy na internetu jsou v poslední době velmi oblíbeným způsobem nákupu dárků, šetřícím čas i peníze. Spotřebitel by si měl vybírat pouze ověřené internetové obchody, zajímat se o kladné reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již využili služeb daného e-shopu.
Nedoporučujeme nakupovat od neověřeného obchodníka a platit předem. Výhodou nákupu na internetu je právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodů do 14 dnů od převzetí zboží (pozor, platí zde určité výjimky, jako např. u zboží upraveného na přání zákazníka, u video nahrávek, u kterých spotřebitel poruší obal apod.).
Při nákupech v kamenném obchodě doporučujeme vždy vyžadovat na místě od každého zboží doklad o prodeji zboží či poskytnuté službě (není povinností prodejce vystavovat doklad automaticky) a zkontrolovat si povinné údaje, které musí doklad obsahovat – označení podnikatele obchodní firmou, popř. názvem nebo jménem a příjmením, identifikačním číslem, dále pak datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cenu. Doklad je důležitý pro předložení prodejci v případě uplatnění reklamace.
Od výše uvedeného dokladu je zapotřebí odlišovat tzv. účtenku EET (v mnoha případech je součástí výše uvedeného dokladu), kterou zákazníkovi, platícímu zboží či služby hotově, kartou nebo poukázkami (např. stravenkami), je prodávající povinen vždy vystavit nejpozději při uskutečnění evidované tržby.
Účtenka EET musí obsahovat fiskální identifikační kód, IČO, označení provozovny, označení pokladního zařízení, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí tržby, celkovou částku, bezpečnostní kód poplatníka a údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Při nákupu v kamenném obchodě je dobré si uvědomit, že na rozdíl od nákupu v e-shopech, zákazník nemá právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Možnost vrácení či výměnu zboží zákazníkovi umožňují některé obchodní řetězce, popř. záleží na dohodě s prodejcem.
Doporučujeme informovat se o této možnosti již při nákupu zboží.
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
17. května 2024
Střelecké závody přilákaly strážníky z celé republiky
16. května 2024
Školáci bojovali o postup do krajského kola Dopravní soutěže mladých cyklistů
9. května 2024
Radní odsouhlasili opravu městských bytů i zřízení přípravných tříd základních škol
8. května 2024
Město si připomnělo 79 let od konce druhé světové války
6. května 2024
Město vyhlašuje další ročník soutěže Blansko kvete
29. dubna 2024
Ve Dvorské ulici se už překládá vodovod, město opraví i komunikaci
26. dubna 2024
Na Zborovcích začaly opravy výtluků, práce se postupně přesunou do celého města
26. dubna 2024
V květnu se mění systém zpoplatněného parkování v Blansku
23. dubna 2024
Město hledá firmu na opravu běžecké dráhy i zázemí pro fotbalisty
23. dubna 2024
Blansko slavnostně přivítalo nové občánky