Hygienici upozorňují na povinnosti při prodeji občerstvení na stáncích
17. května 2019, zprávy z MěÚ, přečteno: 13723×
Z informací blanenských hygieniků vyplývá, že každoročně dochází k nárůstu alimentárních onemocnění. Podle nich není sice prokázána přímá souvislost mezi počtem nemocných a stánkovým prodejem občerstvení, ale je jisté, že konzumace pokrmů na stáncích při hromadných akcích valnou měrou přispívá k jeho nárůstu.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Tomu nasvědčují i výsledky kontrol krajské hygieny za poslední dva roky – celkem přes 120 kontrol a při každé desáté byla uložena sankce nebo zakázán provoz pro hrubé hygienické závady s ohrožením zdraví konzumentů. Největší problém vidí KHS JmK v tom, že provozovatelé těchto stánků ne vždy mají znalosti a neví, jak má být stánek vybaven a jak mají zacházet s potravinami – pokrmy, aby nedošlo k ohrožení zdraví konzumentů. Další věcí je to, že neplní vůči KHS JmK zákonem stanovenou ohlašovací povinnost.
Proto hygienici sdělují tyto základní informace pro provozovatele stánků, kteří poskytují stravovací službu v rámci krátkodobých akcí.
PITNÁ VODA
V potravinářství lze užívat pouze vodu pitnou. Tam, kde není technicky možné stánek napojit na kontrolovaný zdroj pitné vody, lze použít zásobník na pitnou vodu s ohledem na sortiment a kapacitu. Vodu ze zásobníku nebo podobného zařízení lze použít pouze pro účely osobní a provozní hygieny. Materiály přicházející do styku s pitnou vodou musí být pro tento účel vhodné (s atestem, čistitelné, dezinfikovatelné, udržované v bezvadném stavu). Pro výrobu potravin je nutné použít pouze vodu balenou z tržní sítě.
OSOBNÍ A PROVOZNÍ HYGIENA Na stánku musí být k dispozici zařízení umožňující hygienické mytí rukou společně s jednorázovými ručníky, prostor pro převlékání a uložení civilního oděvu a vyčleněné WC pro potravináře oddělené od veřejnosti v docházkové vzdálenosti. Osoby zajišťující provoz stánku musí mít u sebe platný zdravotní průkaz a znalosti nutné pro ochranu veřejného zdraví. S ohledem na sortiment je nutné vybavit stánek vhodnými zařízeními na čištění pracovních nástrojů, zařízení a potravin. Vybavení na mytí stolního nádobí se nevyžaduje, pokud jsou potraviny zákazníkovi servírovány v jednorázových obalech vhodných pro styk s potravinami.
ODPADY Je nutné zajistit průběžnou likvidaci odpadů v souladu s platnou legislativou tak, aby nedocházelo k jejich hromadění, a to i s ohledem na zabránění výskytu škůdců. Odpady musí být umístěny v uzavíratelných nádobách, které musí být snadno čistitelné a dezinfikovatelné.
POTRAVINY A MANIPULACE S NIMI Musí být zajištěna zařízení pro skladování potravin pro jejich uchovávání při vhodných teplotních podmínkách včetně monitoringu teplot. Dále musí být potraviny skladovány tak, aby nedocházelo k jejich vzájemnému ovlivňování. Potraviny a pokrmy musí být při skladovaní, vystavovaní nebo manipulaci chráněny před jakoukoli možností kontaminace.
UMÍSTĚNÍ STÁNKU A JEHO KONSTRUKCE Stánky musí být umístěny, navrženy a konstruovány tak, aby nedocházelo k negativnímu ovlivnění potravin, zejména by měly být chráněny před vnějšími nepříznivými vlivy (déšť, slunce, prach). Použité materiály by měly být snadno omyvatelné, čistitelné a dezinfikovatelné.
SORTIMENT ZÁVISÍ NA VYBAVENÍ STÁNKU Existuje příma úměra mezi sortimentem stánku a požadavky na jeho vybavení. Pokrmy lze vyrábět jen v takovém rozsahu a kapacitě, kterému odpovídá vybavení stánku (napojení na pitnou vodu, dostatečný počet počet pracovních ploch s umyvadly a dřezy apod.). Za rizikovou činnost je například považována manipulace se syrovým masem, vejci a neočištěným ovocem a zeleninou.
OHLÁŠENÍ ČINNOSTI Nejpozději v den zahájení činnosti je provozovatel stánku poskytující stravovací službu povinen nahlásit svoji činnost na místně příslušné hygienické stanici.
HACCP A JINÉ DOKUMENTY Provozovatelé stánků poskytující stravovací službu by měly vytvořit a zavést postupy založené na zásadách HACCP tak, aby tyto dokumenty odpovídaly sortimentu a zahrnovaly veškeré prováděné činnosti. Dále je nutné doložit původ veškerých potravin a pokrmů (faktury a dodací listy).
DALŠÍ INFORMACE Další materiály vč. legislativy a kontaktů na pracovníky oddělení hygieny výživy lze nalézt na webových stránkách http://www.khsbrno.cz/.
(red)
vložil: Ondřej Požár, tiskový mluvčí / sekretariát starosty
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
17. května 2024
Střelecké závody přilákaly strážníky z celé republiky
16. května 2024
Školáci bojovali o postup do krajského kola Dopravní soutěže mladých cyklistů
9. května 2024
Radní odsouhlasili opravu městských bytů i zřízení přípravných tříd základních škol
8. května 2024
Město si připomnělo 79 let od konce druhé světové války
6. května 2024
Město vyhlašuje další ročník soutěže Blansko kvete
29. dubna 2024
Ve Dvorské ulici se už překládá vodovod, město opraví i komunikaci
26. dubna 2024
Na Zborovcích začaly opravy výtluků, práce se postupně přesunou do celého města
26. dubna 2024
V květnu se mění systém zpoplatněného parkování v Blansku
23. dubna 2024
Město hledá firmu na opravu běžecké dráhy i zázemí pro fotbalisty
23. dubna 2024
Blansko slavnostně přivítalo nové občánky