Galerie města Blanska zve na vernisáž výstavy maleb Michala Czinegeho

10. února 2014, kultura, přečteno: 2310×

Michal Czinege je jeden z nejvýraznějších představitelů nastupující silné malířské generace absolventů Csudaiova IV. ateliéru na bratislavské VŠVU. Ve své tvorbě zkoumá vztah tradičního média malby a možnosti digitálních technologií.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Článek měl omezenou platnost.
Informace v něm uvedené nemusí být již aktuální.

Vernisáž výstavy proběhne 15.02. v 17:00 hodin
Výstava potrvá do 14.03.2014

www.michalczinege.com

Michal Czinege je jeden z nejvýraznějších představitelů nastupující silné malířské generace absolventů Csudaiova IV. ateliéru na bratislavské VŠVU. Ve své tvorbě zkoumá vztah tradičního média malby a možnosti digitálních technologií.

Hlava 3 (2012)

Své obrazy vytváří za pomoci počítačové grafiky. Jako předlohu používá fotografické záznamy, následně je upravuje v počítači – rozostřuje, invertuje, mění barevnost, vrství. Výsledek manipulace finalizuje akrylovou malbou na plátno přes zdánlivě abstraktní polohu, silou barevné skvrny. Dále se zabývá i vztahem vlastní představivosti a syntetického prostoru, jakým je virtuální realita nabízená digitálními technologiemi.

Žije a pracuje v Bratislavě. Je zastoupen v mnoha sbírkách na Slovensku v Čechách, Rakousku a Finsku.

„Michal Czinege maluje obrazy jako okaklamy, sugesce světa složeného a vynořujícího se z barevných mlhovin či spíše vidin, ale ty jsou jen zdánlivé. Realita zde předcházela kontemplaci a fikci. Předlohami byly fotografie a kresby. Výsledná práce je bytostně malířská, ale vytvořil ji umělec pracující racionálně, na začátku tohoto díla byl konceptualista a projektant pracující systematicky. Jazyk tohoto díla je originální a nepřeložitelný do literárního.“
Jiří Olič

„Czinege vo svojom tvorivom výskume nechápe maľbu ako konečné a ohraničené médium, ale ako vrstvenie v priestore. Maliarsky priestor mení, potláča alebo deformuje. Vrstvením narastá obrazová hĺbka alebo maľba expanduje do reálneho priestoru, prostredníctvom transparencie obrazového podkladu.
Michal veľmi pozorne sleduje, rozpoznáva a rozvíja indikátory nových možností a smerovaní, ktoré sa, jemnejšie či výraznejšie, objavujú v jeho tvorbe. Tie čo ho zaujmú sústredene zhodnocuje ďalej. ...
Výraznou líniou autorovej tvorby sú veľkorozmerné i menšie krajinomaľby, ktoré, hoci figúrami opustené a v redukovanom kolorite, zaujmú bohatou kumuláciou viacerých, autorom dosiaľ používaných techník (sprej, lazúrna maľba i vysoká pasta
; plátna s povrchovou vrstvou kašírovaného papiera, s kombináciou tušovej kresby a sieťotače; či kombinácie viacerých techník na šifóne..). V námetovej rovine tu ide o autorovo rozpomínanie, rozpamätávanie sa na krajiny a scenérie, s ktorými sa dosiaľ bližšie zaoberal. Maľuje ich bez predlohy a jednotlivé časti obrazu, podľa vlastných slov, rozpracúva ako samostatné detaily, ktoré sa nakoniec spoja do celku, s vopred rozvrhnutou kompozíciou.“
Silvia Čúzyová

Olga Hořavová
Galerie města Blanska