O záletníkovi zpěvem i slovem

17. listopadu 2003, kultura, přečteno: 3692×

Pozvánka do divadla. Téma Dona Juana bylo zpracováno mnohokrát. Dramaturgie brněnského divadla (Stěpán Otčenášek, j. h.) sáhla však do hodně vzdálené minulosti a přivedla na scénu (v premiérách 6. a 7. září) barokní operu s prvky komedie dell’ arte „Kamenný host aneb Prostopášník“, jejímiž autory jsou operní skladatel Vincenzo Righini a libretista Nunziato Porta, kteří svým dílem předešli bezmála o 20 let Mozartova Dona Giovanniho.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Hostující režisérka (i když na brněnské scéně není poprvé) Hana Burešová (s asistencí Jiřího Záviše) nepřistupuje k dílu s žádnou pietou, spíše s rozmarem, umožňuje hercům, před nimiž jsou i náročnější operní povinnosti, dosti prostoru k realizaci postav, výjimkou není ani určitá nadsázka. Především v již zmíněných zpěvních partech.

Hudebně představení nastudoval a upravil Karel Cón, ale dirigentem je Cónův žák, kterého si sám vybral, nadaný hostující Dan Kalousek. Kostýmy vycházejí z návrhů Samihy Malehové, j.h., na pohybové spolupráci se podílejí rovněž hosté Jana Vašáková a Jiří Reidenger. Netradičně je řešena scéna, představující jeviště i s jeho zákulisím, od Karla Glogra, j.h.

Titulní role Dona Giovanniho je svěřena Igoru Ondříčkovi (novému šéfovi zpěvohry Národního divadla Brno, která přejde pod křídla Městského divadla — pozn. ar), který si ji doslova vychutnává, obdobně lze psát i o Ladislavu Kolářovi v roli Komtura.

Ovšem potěšení ze hry lze vycítit i u Viktora Skály (Arlecchino), Aleny Antalové (po určité době se vrátila „domů“ v roli Donny Anny), Ireny Konvalinové (Donna Isabella), Alana Novotného (snad jen v roli sklepníka byl až moc „roztřesený“, hraje ještě rybáře), Jana Mazáka (při druhé premiéře v roli Dona Alfonsa, když alternuje s Janem Apolenářem), Pavly Ptáčkové (komorná) i Heleny Dvořákové (hostinská). Divadelní personál představuje Michal Nevěčný.

Bez obav lze o inscenaci říci, že je laskavým příspěvkem (a jistě dlouho bude) do současného repertoáru stále populárnější brněnské scény.