Vítězové fotosoutěže se Zpravodajem si převzali ceny na slavnostní vernisáži

17. února 2020, kultura, přečteno: 2741×

Fotosoutěž Zpravodaje už zná své vítěze. Vyhlášení fotografií, na nichž autoři nejlépe zachytili téma Podzim na Blanensku, se uskutečnilo v pátek 7. února. Současně se odehrála slavnostní vernisáž výstavy došlých snímků. Ve foyer blanenského kina budou snímky amatérských fotografů k vidění do konce února. Podívejte se na oceněné snímky a hodnocení poroty.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Soutěžní snímky na téma Podzim na Blanensku mohli účastníci zasílat na adresu redakce Zpravodaje od konce srpna do 20. listopadu loňského roku. Do soutěže se přihlásily více než dvě desítky fotografů. Z došlých snímků posléze porota, v níž nechyběli zástupci města, KSMB, nebo zástupci společnosti Megapixel, s níž Zpravodaj soutěž pořádal, vybrala ty nejlepší.

Zvolit nejzdařilejší fotografie byl nelehký úkol, neboť asi jen třetina autorů splnila tematické zadání, tedy zachytit na snímku podzimní atmosféru tak, aby bylo patrné, že se obraz vztahuje k blanenské lokalitě. Některé zdařilé fotografie proto zůstaly pod pomyslným stupněm vítězů a jen té nejlepší z nich se dostalo čestného uznání. Všichni autoři, kteří se zúčastnili slavnostního vyhlášení, si ale odnesli malou pozornost, šest oceněných fotografů pak i hodnotnější věcné ceny.

Nejvyšší ocenění si odnesli následující fotografové:

1. místo

Stanislav Vondra – Vankláč

„Vítězná fotografie nás zaujala díky tomu, jak její autor zachytil atmosféru nočního města. Spadané listí narušuje jinak pravidelnou strukturu dlažby a společně se zajímavou perspektivou směřuje oko diváka k věži kostela v pozadí. Barevný kontrast nazelenalého listí a oranžových lamp působí energicky a zvyšuje atraktivitu této fotografie,“ uvedl za Megapixel Tomáš Paulík.

2. místo

Eva Jakubcová – Poslední dotyky léta

Ranní mlha skryla všechny nežádoucí prvky v záběru a umožnila autorce zachytit minimalisticky pojatý, čistý obraz téměř monochromatického ladění, s výrazným ústředním objektem a dynamickými diagonálními tahy v podobě kolejí. Nejsilnější stránkou této fotografie je její jednoduchost a přehlednost, a také nostalgická atmosféra odcházejícího léta. 

3. – 4. místo

Tadeáš Mima – Světlo na konci peronu 

Důležitým prvkem obrazu je na snímku Tadeáše Mimy opět mlha coby typický znak podzimu. Občané Blanska navíc snadno odhalí, že na fotografii je zachyceno nástupiště na zastávce Blansko-město. Fotografie je kompozičně velmi zdařilá – autor jí dokázal dodat rytmus střídajícími se obrazovými prvky (lampy) a napětí liniemi sbíhajícími se k ústřednímu bodu, onomu „světlu na konci peronu“ (tunelu?). Jednoduše povedená netradiční „vlakovka“.  

Matěj Stloukal – Blansko pod mlhou

Autor fotografie přesně dodržel téma fotosoutěže, z fotky dýchá tajemná podzimní atmosféra, kterou doplňuje krásné ranní měkké světlo. I on zachycuje typický jev, pověstnou blanenskou mlhu, mezi kterou prosvítají obrysy města. Fotografie kompozičně záměrně nedodržuje v horizontální rovině zlatý řez, což jí velmi prospívá. Všímavý pozorovatel pak totiž najde v samém středu fotografie veselickou rozhlednu Podvrší.

5. místo

Markéta Jeřábek – Když řeka čaruje

Podzimní atmosféru na své fotografii zachytila také Markéta Jeřábek. Krajinu Blanenska zvěčnila za použití složitější fotografické techniky. Pomocí dlouhé expozice „zmléčnila“ proudící řeku a dodala do snímku pohyb. 

Čestné uznání

Miroslav Černoch – Za oponou

Autor na neotřelém dětském portrétu pracuje promyšleně s motivem podzimu. Ten má na zřeteli jak při výběru rekvizit – uschlého javorového listu –, tak při následném převodu obrazu do hnědých odstínů. Vodicí linie – žíly listu – vedou divákovo oko k dvěma hlavním prvkům snímku: ke rtům a oku dítěte. Dítě kamsi zvědavě nahlíží otvorem v uschlém listu… Přes podzim do zimy, za hranice dětství, do zakázané zahrady?

Fotografie Miroslava Černocha vyvolává emoce a zároveň divákovi pokládá otázky, které si musí zodpovědět jen on sám. To vše s důrazem na ladnost kompozice a preciznost technického provedení.