Galerie hostí výstavy Terezy Damcové a Erika Bindera

8. dubna 2022, kultura, přečteno: 317×

Vernisáže v Galerii města Blanska proběhly v potemnělé atmosféře výstavy Terezy Damcové ale v dobré náladě s příslibem příchodu jara v instalaci Erika Bindera. Autorka se také představila jako performerka. Svou výstavu uvedla hrou na baskytaru, která je její novou láskou. Hudební produkci dále zajistila, paní Galtunga Bold spolu s manželem. Na tradiční mongolské nástroje zahráli lidové skladby, které Erik Binder občasně doprovázel hrou na píšťalu.

Veselá tvorba Terezy Damcové je zde nahlížena z trochu jiného úhlu než obvykle. Jedná se o díla, která vznikla v areálů Zbrojovky, kde měla ateliér stejně jako další umělci a umělkyně, kteří jí na vernisáž přišli.

Z vernisáže výstavy Terezy Damcové a Erika Bindera. FOTO: Petr Schreiber

Pro skupinu umělců, kteří na Zbrojovce působili, to bylo silné inspirativní období, jeho konec pak Tereza přirovnává ke ztrátě ráje, vyvolávající pocity smutku a bezmoci a bezpráví. Chrám by přece neměl být nikomu bořen. Velkoformátová díla tak svým způsobem reflektují i momenty, kdy buldozery za okny pomalu srovnávají prostor bývalé továrny se zemí. Ubývající čas. Čistě materiální developerské postupy jsou zde stavěny do protikladu k niterné potřebě čerpat inspiraci, tvořit, sdílet a koexistovat.

Erik Binder zahajuje výstavu den před prvním jarním dnem. Říká se, že když přijde první jarní bouře, je to proto, že se bůh Perun, vládce blesků, zakouká do krásných Vesniných očí a upustí svou sekyru.

FOTOGALERIE
Galerie hostí výstavy Terezy Damcové a Erika Bindera

Z vernisáže výstavy Terezy Damcové a Erika Bindera. FOTO: Petr Schreiber

Celkem fotografií:  6

V galerii je skrze prosklené průzory možné symbolicky nahlédnout do nitra dějů kolem lásky, hodnoty a poselství žen. Když Binderova Vesna (složená z koláží obrazů) vrhá stín na Ježíše, myšlenkově odráží na Slovensku hodně rezonující téma neoslovanství, vyprázdnění křesťanství a s tím související polarizaci společnosti podněcovanou konspiračními teoriemi a hoaxy. Reflexe problému nepochybně nabírá na vážnosti i v kontextu aktuálního dění na Ukrajině.

Judita Levitnerová, Galerie města Blanska

 

   vložil: Michal Záboj, redaktor / odbor vnějších vztahů

Sdílet odkaz na: Facebook Twitter