Chceme, aby si z nabídky mohl vybrat každý, říká ředitel KSMB Tomáš Mokrý

15. září 2023, kultura, přečteno: 1149×

Do funkce ředitele Kulturního střediska města Blanska (KSMB) jmenovala rada města Tomáše Mokrého letos v únoru. Post měl původně zastávat jen dočasně, do chvíle, než vzejde nový ředitel z klasického výběrového řízení. Nakonec se také přihlásil – a uspěl. Rada města jej na základě doporučení výběrové komise jmenovala ředitelem KSMB od 1. července 2023 na dobu neurčitou. Po Blanenském kulturní létě tak nyní kulturní středisko pod jeho vedením chystá akce na podzim ale například už také advent.

Co teď aktuálně připravujete?

Do minulého týdne nás nejvíc zaměstnával čtvrtý ročník sousedského festivalu Zažít Blansko jinak, pro který jsme zajišťovali kompletní technickou a organizační podporu. Na pátek 15. září chystáme Oldies party II, která měla v květnu úspěch a vstupenky se vyprodaly i nyní, v sobotu 16. září pak prostor před kinem zaplní novinka, Slavnosti burčáku a vína. Kalendář na podzim už se plní – divadelní představení Prachy s Ondřejem Vetchým a Vandou Hybnerovou už je vyprodané, představení Moje hra s Jiřím Bartoškou už máme skoro vyprodané. Prodávají se vstupenky na Na kus řeči Miroslava Donutila, snažíme se ještě přidat další divadlo, jednáme o tom opět s Divadlem Bolka Polívky, které přišlo o svou domácí scénu.

Ředitel KSMB Tomáš Mokrý plánuje prostor před kinem už v sobotu 16. září proměnit v zázemí pro první ročník Slavností burčáku a vína. FOTO: Archiv Tomáše Mokrého

A co další akce kromě divadel?

V plánu je i řada koncertů, v Blansku bude mít koncert Mig 21, Kamil Střihavka, Olympic nebo Lucie Bílá. Díky pronájmům jiných organizátorů budou i rockovější záležitosti, jako je koncert skupiny Doga nebo Harley. Od středy 13. září pokračuje cyklus vážné hudby Hudba na zámku, pokračovat bude i cyklus jazzové hudby Jazzový gauč. Čekají nás také tradiční velké městské akce – Vítání svatého Martina, advent. Nemůžeme ale samozřejmě akce donekonečna jen přidávat, není to o kvantitě a poměřování počtu, ale spíš o vyvážené nabídce a žánrovém rozložení. Chceme, aby se v průběhu roku v každém žánru něco dělo tak, aby si každý našel své.

Co tradiční podzimní taneční kurzy, budou i ty?

Ano, už se rozběhly. Taneční pro středoškoláky jsme zahájili ve čtvrtek 14. září. Taneční kurzy pro dospělé, které mají v Blansku dlouhodobou tradici, zahajují v neděli 24. září. Střední generace v podstatě až na několik plesů pořádaných v plesové sezoně nemá příležitost si zatančit a pobavit se s přáteli. Taneční kurzy pro manželské páry i páry přátel a kamarádů jim tento prostor nabízejí. Mají dvě části, základní pro ty, kteří do tanečních nechodili, nebo už skoro vše zapomněli a chtějí se jednotlivé tance naučit nebo si vše zopakovat. Na základná část navazují pokračovací kurzy, které mohou navštívit všichni, kteří už tančí. Kurzy povedou jako tradičně učitelé tance Alena a Jiří Míšenští. Stačí jen přijít na zahajovací setkání, kde se hradí i kurzovné.

Největší podzimní akcí budou oslavy patrona města, Vítání svatého Martina, chystáte nějaké změny?

Začínat budeme tradičně pátečním koncertem, letos v Dělnickém domě zahraje kapela Olympic. Chybět nebude ani světýlkový pochod a řada dalších akcí. Hlavní změna bude v tom, že žehnání svatomartinského vína i sobotní Na víno s Martinem přesuneme na Wanklovo náměstí, kde bude velkokapacitní stan s nabídkou asi dvou desítek vinařství. V neděli se pak přesuneme do zámeckého parku, chybět nebude historický průvod, rytířská klání na koních ani tematicky laděný program. Větší změny připravujeme spíše až na advent.

Jaké konkrétně?

Blanenské Vánoce začnou rozsvícením vánočního stromu 24. listopadu, končit budou 23. prosince. Po celou dobu by měly být na náměstí Republiky tradiční stánky s občerstvením a teplým nápoji, doplnit je chceme ale také o každodenní prodej dárkového zboží od regionálních výrobců, zvoničku se zvonkem štěstí, kolotoč pro nejmenší děti, přemýšlíme také o dětské dílně, která by byla denně v provozu. Třikrát týdně v odpoledních hodinách by se měl na náměstí odehrávat hudební program na pódiu, oslovit chceme místní kapely, umělecké školy a soubory, aby se zapojili. Víkend zpestříme profesionálněji pojatým programem. Souběžně začneme tvořit program na příští rok, některé spolupráce už jsou předjednané, hlavní dramaturgická práce začne ale až s podzimem. Zájemci se určitě můžou hlásit i sami.

Součástí KSMB je také Galerie města Blanska a blanenské kino. Co nabídne podzim tam?

Pro kino platí, že se snažíme do Blanska získat filmy, které jsou aktuálně v nabídce distributorů, v dalších letech doufáme v investice do modernizace techniky nebo pohodlnějších sedadel. Jinak držíme pravidelné pondělní promítání pro seniory. Promítání pro rodiče s dětmi se sníženou hlučností úplně nezafungovala, pravidelné dva filmy v sobotu a tři v neděli si ale své diváky našly. Galerie má aktuálně připravený dramaturgický a výstavní plán na celý rok a po prázdninách chystá novou výstavu, začala už ale SITU marketem. Přes léto jsme totiž ukončili pronájem prostoru, který chceme využít pro další činnost galerie, vzniklo tam multifunkční místo pro dětský koutek s občerstvením, případně pro drobnější výstavní činnost. Otevřelo se v rámci Zažítu 10. září.

Prostor před kinem v létě oživily koncert Letní open stage. FOTO: Pavla Komárková

V KSMB jste měl původně působit dočasně. Proč jste se vlastně přihlásil i do následného výběrového řízení?

Třináct let jsem pořádal festivaly, velké kulturní, sportovní a společenské akce, původně mě vedení města na základě těchto zkušeností oslovilo, jestli nechci dočasně vést kulturní středisko do vypsání  výběrového řízení. Vnímal jsem, že značná část lidí je nespokojená s nabídkou akcí KSMB, které nabízí spíše úzce vyprofilované akce. Byla to výzva něco změnit a posunout tak, aby si v nabídce každý našel svoje. V té době nebylo vyjasněné, na jak dlouho to bude, nebyl ještě určený termín výběrového řízení. Nakonec se podklady pro nové výběrové řízení odevzdávaly v květnu. To už jsme začali v KSMB dělat věci jinak, byla to ale poměrně krátká doba, hodně práce bylo rozdělané… Klíčové pro mě ale bylo, že mě podpořili i kolegové z KSMB, tým, se kterým spolupracuji, chtěli, abych pokračoval, to bylo pro mě hodně důležité. Přiznám se ale, že přihlášku jsem odevzdával až poslední den, přece jen je to velké pracovní nasazení a hodně věcí hlavně v soukromí zanedbávám.

V čem konkrétně jste nastavili změny, o kterých mluvíte?

Ze začátku to bylo hodně o administrativě. Nastavil jsem nové rozdělení práce, rozpočty, systém zapisování akcí, aby i nový příchozí mohl navázat na to, co dělal někdo před ním. To chybělo. Plesová sezóna se rozjížděla, nebyly ale naplánované dlouhodobější akce, včetně těch velkých, jako je Pálení čarodějnic, Den dětí, Zažít, Vítání sv. Martina, které se běžně chystají i více jak půl roku dopředu. Byli jsme proto v časovém presu, neustále jsme něco doháněli.

Nebyla výhoda v tom, že jste mohl rovnou dělat věci jinak?

To určitě, i tradiční akce jsme začali dělat více proaktivně, aby se mohli zapojovat samotní návštěvníci. Objednat agenturně celý program je samozřejmě jednodušší a pro nás je to méně práce, ale pokud si maximum programu a doprovodných aktivit zajistíme sami, stejná akce nabídne aktivity pro návštěvníky a ve finále je i výrazně levnější. A díky zapojení dalších subjektů z okolí může vzniknout i dlouhodobá spolupráce nebo třeba nová akce.

Co třeba?

Na dětský den jsme třeba hledali někoho, s kým budeme spolupracovat na aktivitách pro děti – a díky tomu vznikl Kreativ, veletrh tvoření pro děti a dospělé, na kterém různé subjekty celý den nabízejí dílničky a tvoření. První jsme udělali v dubnu a měl velký úspěch, další chystáme na 14. října. Viděl jsem, že je poptávka po divadle, na jaře jsme proto udělali čtyři divadla, z nichž původně bylo v plánu jen jedno, další tři plánujeme na podzim. K tomu jsme přidali Dětský karneval, Oldies party, Pivní festival, Slavnosti burčáku a vína, které nás čekají 16. září a další.

Nejviditelnější byly asi letní akce. A také přesun farmářských trhů.

Ano, před létem vrcholila příprava změny koncepce farmářských trhů. Ty jsme přesunuli na Rožmitálovu ulici, vše působí příjemněji a funkčněji, změnily se také stánky, které jsou vizuálně jednotné. Od 23. září začneme zkoušet také sobotní trhy. A průběžně se snažíme oslovit nové farmáře a řemeslné výrobce z regionu. Čekali jsme, až zájemcům budeme moci ukázat novou podobu trhů. A už máme první zájemce, kteří by mohli doplnit sortiment i počet prodejců. Vnímají, že se něco v Blansku mění. Posílit by měl třeba prodej sýrů, uzenin, snažíme se třeba získat prodejce čerstvých ryb, aquaponicky vypěstované zeleniny a ovoce ze skleníků, která je teď na vzestupu.

Poduklí se o prázdninách jako tradičně proměnilo v letní kino. FOTO: Pavla Komárková

Upravená byla také nabídka Blanenského kulturního léta. Proč?

Chtěli jsme, aby Blanenské kulturní léto nabídlo akce pro všechny věkové skupiny – promenádní koncerty pro seniory, divadelní pohádky pro nejmenší na blanenském zámku, letní kino na Poduklí, spolupracovali jsme na folkovém festivalu Muzika pro Karolínku. Novinkou byly jednou za 14 dní čtvrteční a sobotní koncerty Letní open stage, kde byl prostor hlavně pro místní kapely, kterým jsme nabídli naší produkci od zázemí po techniku.

Některé akce jste ale zrušili, třeba Gulášobraní.

To je pravda, Gulášobraní se účastnilo čím dál méně týmů, problematické byla práce s masem v nejparnějším létě, kdy navíc platily zákazy rozdělávání ohňů, neviděli jsme v tom konceptu možnost dlouhodobého udržení. Akce bez vstupného budou vždy více či méně ztrátové a my fungujeme s rozpočtem schváleným v roce 2022, přitom ceny služeb a umělců rostou a i požadavky veřejnosti. Nedostali jsme peníze na program navíc, jak si někteří myslí. Jde jen o to umět hospodařit s tím, co od města jako zřizovatele máme. Místo Gulášobraní jsme nabídli Pivní festival – 12 pivovarů, gastronomii i koncerty kapel, akce s podobným rozpočtem, ale přesto s několikanásobně vyšší návštěvností.

Je toho samozřejmě více, všechny podrobnosti o programu blanenské kultury najdou zájemci na www.kulturablansko.cz

Děkujeme za rozhovor.

 

   vložil: Pavla Komárková, vedoucí oddělení / tiskové oddělení