TATSUNO BENČ EUROPE – pod japonským „deštníkem“

6. června 2005, ostatní, přečteno: 9025×

Na výrobce čerpacích zařízení pohonných hmot jsou kladeny nebývalé nároky. Získat si jméno na trhu, znamená být opravdu dobrý. Je radostné, že se to podařilo také blanenskému výrobci, jehož sídlo najdeme při severním vjezdu do města. O minulosti, ale i současnosti firmy, si povídáme s panem Jaroslavem Sehnalem, předsedou představenstva a. s. TATSUNO BENČ EUROPE.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Jaroslav Sehnal, předseda představenstva a. s. TATSUNO BENČ EUROPE
Předseda představenstva a. s. TATSUNO
BENČ EUROPE Jaroslav Sehnal.
Foto: J. Parma
Patří k našemu městu a mnohdy ani nejsou příliš v povědomosti jeho obyvatel. Asi proto, že nepatří k těm, o nichž se mluví v souvislosti s bankrotem, zánikem či jinou pikanterií. Proto jsme se rozhodli, že se vypravíme v seriálu článků do podniků a firem, které dokáží zaměstnat lidi, dokáží se vyrovnat s konkurencí, svoji prací reprezentují město Blansko.

Firma BENČ vznikla na podzim roku 1993 jako výsledek složitých jednání a neuskutečněných záměrů mezi výrobci čerpací techniky pohonných hmot v okrese. Nebudeme rozebírat důvody neuskutečnění záměrů, jen připomeneme, že v prvopočátcích měla firma BENČ dvanáct pracovníků, že začínala v pronajatých kancelářích a garážových prostorách. Po několikerém stěhování našla konečné sídlo v areálu bytového družstva Macocha.

Jste s firmou od prvopočátku, jak na první firemní kroky vzpomínáte?

„Po založení firmy BENČ jsme vytvářeli vlastní výrobní program. Začínali jsme od nuly. První čerpací stanici s označením BENČ jsme našimi stojany vybavili na jižní Moravě již na jaře 1994. Náš nástup byl dobrý i díky tomu, že se na českém trhu rozběhla masivní výstavba benzínových pump, která trvala skoro až do roku 1999. Původně bylo u nás asi 700 čerpacích stanic bývalé Benziny, dnešní stav veřejných čerpacích stanic je asi 2300. Kolem roku 2000 začala dost značná výstavba stanic neveřejných, které si pro úsporu nákladů nechávají stavět podniky s větším automobilovým parkem.“

Podařilo se zachytit vlnu rozvoje čerpacích stanic, proč jste tedy hledali partnera?

„Zpočátku jsme spolupracovali s Adastem Adamov, ale když zjistili, že jim začínáme konkurovat, tak na nás byli cenově dost tvrdí, a tím nás, zhruba v roce 1996, donutili oslovit zahraniční výrobce. Nejrychleji zareagovala japonská firma TATSUNO, která okamžitě projevila snahu o spolupráci, jež vyvrcholila v roce 2000 vytvořením společného podniku, akciové společnosti TATSUNO BENČ EUROPE.“

V čem je spolupráce pro blanenskou firmu výhodná?

„Naše společná filosofie je taková, že TATSUNO má, jako vždycky, svoje trhy zejména v Asii, my zastupujeme svoje i jejich zájmy v Evropě a snažíme se dostat směrem na východ, kde se očekává velký rozvoj. My jsme spojením získali jejich dobré jméno, protože TATSUNO patří mezi čtyři největší světové výrobce v oboru, všichni vědí, že je to špičková firma. Kromě jejich dobrého jména jsme získali i ‚deštník‘ nad sebou.“

Je složité prosadit se na zahraničních trzích?

„Dokud jsme nebyli členy Evropské unie, bylo to velmi složité. Jakmile jsme se stali členy EU, tak se zejména legislativní stránka, která je v našem oboru jedna z nejsložitějších, zjednodušila. České zkušebny mají statut evropských zkušeben, takže české certifikáty v celé EU dostačují, daří se nám pronikat i na západní trhy. Ovšem už předloni nastala určitá recese v západní Evropě. Situace se trošičku zkomplikovala. Všude se potkáváme s dalšími konkurenčními firmami, ceny jdou rapidně dolů, musíme snižovat náklady, nároky na zboží jsou značně vysoké.“

Jak si vedete v této konkurenci?

„Přes složitou situaci v západní Evropě se nám přesto dost daří, spíše v oblasti menších, jednoduchých výdejních stojanů. Dost slibně se začíná rozbíhat neveřejný výdej. Velice dobře se vyvíjí zájem ve Francii, ale i v Německu, také v části Švýcarska. Máme několik kontaktů ze Španělska, které nám zprostředkovali sami Japonci. Pokud se na ně obrátí někdo z Evropy, tak veškeré kontakty předávají nám. Pokud se týká velkých petrolejářských firem, tak u nich se nám zatím výraznější prosazení nepodařilo. Je to hlavně proto, že třeba Shell zatím nechce nějak masivněji investovat ve východní Evropě, i když odhaduje, že by se jenom v Rusku mělo stavět kolem 200 000 čerpacích stanic, a v západní Evropě má svoje standardní dodavatele.“

A jak se daří uskutečnit záměr firmy na východ od našich hranic?

„Pokud jde o východní trhy, tam se nám vcelku daří, i když masivní nástup, jako byl u nás, tam ještě nenastal. Rozvoji brání jiné místní problémy. Nedá se však říci, že by se tam nic nedělo. V Rusku, kde máme společný podnik TATSUNO S — BENČ nedaleko Moskvy, odebírají 30 % naší produkce. Na Ukrajině máme v Kyjevě společný podnik TATSUNO UKR — BENČ, zatím se tam nedaří jak v Rusku, ale jsou připraveni. Stále čekáme, že boom přijde.“

Ve společné firmě vyrábíte společně?

„Jsme samostatní. Máme svoje vývojové středisko a kromě hlavních komponentů, což je čerpadlo a měřič, které od TATSUNO nakupujeme, neboť jsou špičkové, všechno ostatní vyrábíme sami nebo nakupujeme. Japonská produkce se nedá na evropském trhu uplatnit...“

...opravdu je velký rozdíl? Vždyť výdejní pistole bude asi stejná...

„Třeba pistole, když už jsme u ní. V Evropě všude musí mít zpětné odsávání benzínových par, v Japonsku nemusí. Oni tyto systémy nepoužívají. U nás žádná stanice bez rekuperace být nemůže. V Japonsku jsou také trošku jiné zvyklosti designu, mají jiný názor na to, co je hezké. V Evropě je dán určitý ‚euromodel‘, který výrobci musí respektovat. Kromě toho Japonci mají jinou filosofii výdeje, tam je všechno pro obslužný výdej, kdežto v Evropě je snaha o samoobslužný výdej a mezi tím je značný rozdíl v provedení...“

Vyrábíte i výdejní stojany na plyn?

„Máme i stojany na LPG, čerpadla jsou rovněž z japonské produkce TATSUNO. Instalovali jsme dokonce ve spolupráci se švédskou firmou, prostřednictvím TATSUNO GROUP, jednu kompletní čerpací stanici na plyn na Slovensku. Teď je moderní AD-BLUE, což je příměs močoviny do nafty pro nákladní auta. Je to novinka, která se začíná zavádět a my na tomto systému pracujeme a budeme schopni zařízení od srpna dodávat. Protože jde o močovinu,velice agresivní medium, musí zařízení vypadat úplně jinak, všechno je v nerezu s dokonalou povrchovou úpravou.“

Na dvoře areálu blanenské firmy se opět staví. I to může být dokladem dobrých výsledků...

„Daří se nám poměrně dobře, aniž bych se chlubil. Ano, na dvoře už se zase staví. Ekologická lakovna. Využívali jsme několik lakoven v okrese, ale příprava povrchu před nátěrem se dělá všude jinak, některé nátěry dopadnou dobře, jiné méně, za půl roku se začnou loupat, zákazník je nespokojený. Rozhodli jsme se vybudovat svoji lakovnu na nejmodernějších základech. Povrch bude připravován mechanickým způsobem, což je moderní požadavek. Bude to lakovna na mokré i práškové lakování. Investice je v objemu asi 22 milionů korun a obdrželi jsme z fondů PHARE dotaci ve výši asi 48 % nákladů. Firmy, jimž je dotace poskytnuta, jsou pečlivě vybírány. Rádi se chlubíme touto dotací, protože je to pro nás nejlepší vizitka. Začátkem příštího roku by měla lakovna zahájit zkušební provoz a předpokládáme i práci pro další firmy.“

Firma BENČ začínala s 12 pracovníky, dnes je ve skupině TATSUNO BENČ EUROPE zaměstnáno 65 lidí a mnoho žadatelů o práci má vedení firmy v evidenci. „Pracují u nás většinou mladí lidé, takže častá obměna pracovního kolektivu není nutná,“ dodává na závěr našeho setkání pan Jaroslav Sehnal, s nímž si povídal Jaroslav Parma.