Drakoneček aneb Den her a maxiautodráhy

22. března 2010, ostatní, přečteno: 5036×

Už jako malý kluk jsem by hrozně šťastný, když v mé rodné vísce ti starší postavili v kulturním domě velikou autodráhu a já si mohl zazávodit. Adrenalin závodů jsem nezapomněl a rozhodl se, že ho zkusím dát dětem i v dnešní počítačové době.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

První ročníky nám nejvíc dalo zabrat páteční stavění celé dráhy. Do noci jsme se snažili propojit celou trať a i když se to vždy podařilo, druhý den se stávalo, že dráha se na závodech sem tam elektricky přerušovala. Proto jsme se rozhodli udělat si pár let pausu a vytvořit základní panel, který bude možno prostě položit a jezdit.

Tento základní panel má několik výhod – dráha má možnost napojení další dráhy, je elektricky důkladně propojen, má možnost díky přepínačům na ní jezdit nejen jedním směrem, ale i druhým, a dokonce mohou auta jezdit i proti sobě. V rozích této dráhy jsou variabilní světla na osvětlení dráhy, kdyby se jezdil závod např. venku večer. Pokud není možnost připojení na el. síť, lze si na ní zajezdit třeba v lese – funguje totiž i na autobaterii.

maxiautodráha

V roce 2008 jsme naši tradici obnovili a přestože je nutno každou dráhu předem naplánovat (což umožňuje program na stránkách FARO), položením základního panelu máme polovinu práce hotovu a samotná stavba včetně mantinelů trvá max 3 hodiny. Abychom nově příchozí naučili jak se autíčka ovládají, nejdříve musí absolvovat tzv. autodráhoškolu, což je taková malá dráha nedaleko vstupu a dokud tuto dráhu neabsolvují, nesmí jezdit na velké dráze.

Základním problémem těchto drah je to, že 2 (respektive 4) účastníci jezdí a zbytek se jen kouká. Proto je celá akce postavena na tom, že je v sále několik stanovišť s různýma hrama, na kterých si účastník vydělává platidla (tzv. dráčky) a když uzná za vhodné, zaplatí si jedním dráčkem jedno kolo na velké dráze a může jezdit. A když je plno u dráhy, může si hrát hry a „vydělávat“ dráčky. Ono se to hodí …

autodráha

Celodenní program je postaven na tom, že dopoledne si jezdí každý samostatně a získává si tak co nejlepší čas na projetí velké dráhy. V poledne se nejrychlejší jezdci vyhlásí a odmění a ze 16 nejlepších se připraví na odpoledne „pavouk“ na Velkou cenu Blanska v maxiautodráze. Protože tady už nastupuje adrenalin ze závodů, podporujeme ho tzv. sázkovou kanceláří, ve které je možno si vsadit na vítěze jednotlivých závodů. Platidla jsou samozřejmě stále dráčky a kurz je jednoduchý – vsazená částka buďto propadne nebo se počet dráčků sázejícímu zdvojnásobí.

závody na pc

Samotné jízdy na dráze mají základní podmínku – je možnost po celý závod nasadit pouze po dvou vypadeních. Po třetím končí. V prvních ročnících bylo pravidlo tvrdší (vypadneš = končíš), ale závody potom ztrácely šťávu. Atmosféra je tak i díky sázkám na závodech opravdu napjatá a navíc – kdo se nedostal na Velkou cenu, má možnost vyhrát první místo ve sběru dráčků. Takže většina účastníků odchází – alespoň doufáme – spokojená.

vláčky

V roce 2010 jsme pořádali už 7. ročník a pořád je nadšení akci pořádat dál. Tato akce má jednu velkou nevýhodu – požaduje velký počet pořadatelů. Ale alespoň se navzájem lépe poznáme a zápal pro společnou věc z nás dělá výbornou partu. A vo tom to je :)

Výsledky 7. ročníku v maxiautodráze:

  1. Filip Pospíšil
  2. Kristýna Trundová
  3. Lukáš Trunda
  4. Vojtěch Tasch 

Vůdce skautského střediska 621.01 „Srdce na dlani“ Ivo Fajman