Patricie Fexová – Metafyzička

26. března 2010, kultura, přečteno: 4801×

Výstava v Blansku představuje malbu i videotvorbu konceptuální malířky Patricie Fexové. Tato umělkyně si opakovaně klade otázky týkající se iluzornosti média malby. Často v ní pracuje se skrytými významy nebo absurdním vtipem. K jejím pozoruhodným malířským sériím z poslední doby patří Kompaktní diskařky (2005–2006) a Data Paintings (2006–2007). Kromě malby se věnuje i objektům, fotografii a videu.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

PATRICIE FEXOVÁ – Metafyzička
Galerie města Blanska, 20. 3. – 14. 4. 2010

Ke specifiku Patricie Fexové patří, že se projevuje jako notorická malířka, ačkoli její malby jsou výsledkem konceptuální tvorby, skryté v pozadí. Autorka chová určitý koncepční záměr, který dává vzniknout obrazům, rozvíjejících jednu představu v mnoha variantách. Jejich šíře je vyjádřena v sériích a cyklech.

Patricie Fexová – Diskařky

Myšlenková hloubka této obrazové představy je podložená trvalým zájmem o média a virtualitu, je určována metodickým vztahem konceptu k malbě. Jeví se být oponentní, protože se váže na prověřování malby jakožto média, s jejím vnějším povrchem, vnitřními významovými posuny, a celkovou „reálností“. Na počátku autorčina mediálního průzkumu byla diplomová práce na AVU, pojednaná ke konci 90. let ještě fotograficky, ale dodělávaná na počítači, pod názvem České bunkry. V roce 2006 vznikla série obrazů Kompaktní diskařky, kde ženské akty v atletickém pokleku metaly CD disky ve stylu Myronova Diskobola, a jejich pohyby byly futuristicky rozfázovány do jednotlivých obrazových figur. Tento malířský mini cyklus novodobých múz ironizuje shodu jedné obrazové představy ve dvou různých dějinných obdobích, z nichž v tom našem je konceptuální pozornost přesunuta od sportovního náčiní k symbolu digitální reality, cédéčku jako nositeli pohyblivého toku informací.

Ne vždy však šlo u autorky o přímou inspiraci počítačem. Od jejích prvních děl konstatujeme živý zájem o architekturu, svět, ve kterém žijeme, avšak který chápeme také jako iluzorní, či reálný v uvozovkách. V roce 2004 vznikl rozměrný obrazový portrét Waltera Burley Griffina, architekta Canberry, v rozpřažené spasitelské póze s panoramatem města v pozadí. Ironie těchto „urbánních“ představ a jejich neosobní realistické vyjádření nás přivádí opět k sarkastickému zjištění, že naše identita je posouvána ve svém smyslu všelijak, což zde dokládá nejen inspirace živou realitou, ale i superrealitou fotografické reprodukce, či jiné technické manipulace. Je tedy přirozenější, když obrátíme pozornost přímo k symbolům audiovizuálního světa, jež náš obraz reality světa ovlivňují, či snad i přetvářejí.

V obsáhlém cyklu obrazů Data Paintings (2006–2007) zaměřila Patricie svou pozornost na kompaktní disky, jakožto fenomén naší doby a universální nositele informací, na jejich digitální, nehmotný datový obsah. „Tyto obrazy jsou přiznaně absurdním pokusem namalovat data, která jsou na konkrétních discích, pocházejících od známých a kolegů, jejichž vyřazené CD už nějaký čas sbírám. Jsou to portréty datových stran kompaktních disků, malované podle skutečnosti, formát obrazů vychází z kulatého tvaru CD.“ (PF)

Vlasta Čiháková-Noshiro (k výstavě Výstava malby, zkráceno)

Otevírací doba galerie:
út–pá 10–12, 12.30–17 hodin
so, ne 14–17 hodin