Tip na výlet: K prameni Punkvy. Na cestě turisté uvidí také meteorologický radar

5. července 2020, cestovní ruch, přečteno: 5373×

Dnes vás čeká okružní desetikilometrová trasa po žluté turistické značce okolím obce Suchý. Jejím hlavním turistickým cílem je pramen říčky, která se podílela na vzniku  nejkrásnějších podzemních jevů Moravského krasu. Trasu bez problémů zvládnete za tři hodiny.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Jak je to vlastně s tím pramenem Punkvy? V nadmořské výšce 692 m. n. m. pod nejvyšším vrcholem Drahanské vrchoviny totiž pramení říčka Luha, která je hlavní zdrojnicí Sloupského potoka. Jelikož Punkva vzniká v podzemí soutokem Bílé vody a právě Sloupského potoka, je tento pramen uprostřed lesů nazýván také pramenem Punkvy. Je to ale především malebné místo, které stojí za návštěvu.

Jako pramen Punkvy se označuje místo v lesích nedaleko Suchého.

Na výlet vyrazíte ze středu obce Suchý. U obecního úřadu se vydejte po žluté turistické značce směrem k prodejně COOP a dále po polní cestě do lesů. Na rozcestí U Skal odbočíte doleva na modrou turistickou značku. Uprostřed bukového lesa přírodní rezervace Skály se nachází lovecká chata Hanačka, která za 2. světové války sloužila jako úkryt odbojové skupiny.

Uprostřed bukového lesa se nachází lovecká chata Hanačka.

Odbočka z modré značky vás cca po 400 metrech přivede k prameni. Místo bylo před několika lety zvelebeno a upraveno, pramen je vyveden trubkou ze skály a na palouku u pramene najdete příjemné posezení i hrníčky na křišťálově čistou vodu. Nebojte se ochutnat.

Radar Skalky slouží pro potřeby meteorologie.

Vraťte se na hlavní trasu modré turistické značky a pokračujte až k 35 metrů vysoké věži meteoradaru Skalky. Radar zde v pravidelném intervalu měří odrazy od oblačnosti až do vzdálenosti 250 km. Tyto informace jsou pak využívány pro odhady předpovědi počasí a varování před nebezpečnými povětrnostními jevy. Poblíž radaru se nachází odpočívka běžkařského benešovského okruhu s mapou a krytým posezením.

Osvěžit se můžete v rybníku v obci Suchý. FOTA Martina Hejčová

Pokračujte po cyklostezce č. 5227 směrem na Benešov a cca po 350 metrech odbočte vlevo, kde se opět napojíte na žlutou turistickou trasu, která vás přivede zpět do obce Suchý.