Děti poznávaly stromy v okolí Blanska

12. ledna 2006, ostatní, přečteno: 4406×

Každé roční období skýtá neomezené možnosti tomu, kdo se dívá kolem sebe s porozuměním a kdo chce něco nového poznávat. Cesty k němu bývají různé.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Zážitky z raného dětství a ze školy dávají základní impulsy k rozvíjení dalších iniciativ v tomto směru. Konkrétní výuka v přírodě je nezastupitelná ze strany školy, zvláště je-li vedena zajímavě a vstupují-li do ní odborníci s širokým rozhledem. A co je nejpodstatnější, jsou-li na takovouto vycházku děti svými učiteli vhodně motivovány.

děti v zámeckém parku
Za poznáváním stromů se děti vydaly i do zámeckého parku. Foto: L. Magniová

III.B ze ZŠ Salmovy v Blansku se připravovala na poznávací vycházku Blanskem velmi pečlivě celý týden. Ve všech vyučovacích předmětech se objevilo téma stromy v okolí Blanska s mottem „... stromy jsou živoucími a proměnnými prvky v životě přírody a člověka“.

Paní učitelka III.B. Mgr. Lada Přikrylová dokázala vhodně pracovat s textem publikace Františka Kaly „Stromy v okolí Blanska“, kterou vydala Městská knihovna v Blansku v roce 2005.

Na vycházce měly znalosti ze školy už odezvu a děti překvapily různými otázkami, neboť mnohdy chodí naším městem zcela nevšímavě: „To jsme nevěděly, že je v Blansku tolik starých starých stromů, tolik lip? Které jsou opravdu nejstarší?“

Slovní cvičení se rozšířilo i o pověsti, které se vážou k samotnému městu i jeho okolí. Zájem o ně se zvýšil vlivem odborného výkladu paní ředitelky blanenského muzea Mgr. Evy Nečasové. Pak už stačil malý krůček k tomu, aby žáci ve škole psali, četli, počítali, vytvářeli, učili se hledat informace na internetu, zkrátka doplňovali si základní vědomosti o konkrétní poznatky.

V období přípravy na vycházku a následně po ní jsem třídu III.B několikrát navštívila. Byly to pro mne příjemné chvilky, neboť jsem poznala šikovné děti a tvořivé učitele. Stačí jim dát vhodnou příležitost a dostatečný prostor k jejich individuálním projevům. Na nás ostatních je, abychom dokázali vytvářet příznivé podmínky pro poznávání hodnot rodného místa. A také abychom jakoukoli snahu ze strany učitelů i žáků v tomto směru podporovali a také si jí vážili.

L. Magniová