Galerie města Blanska připravuje výstavu maleb Kateřiny Burgertové

30. května 2020, kultura, přečteno: 2232×

Po čase omezení pomalu ale jistě přibývají kulturní akce. V Galerii města Blanska se představí dvě mladé autorky – sochařka Anna Ročňová a malířka Kateřina Burgertová. Obě výstavy zahájíme v sobotu 6. června v 17:00 hodin. O připravované expozici i čase karantény jsem se povídala s Kateřinou Burgertovou.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Momentálně připravuješ s kurátorem Michalem Pěchoučkem výstavu pro blanenskou galerii. Nazvali jste ji tajuplně Dobrý a špatný hospodář. Co si pod tím můžeme představit?

Název Dobrý a špatný hospodář je název cyklu, který jsem začala malovat před dvěma lety… Asi bych jinak název malířské série nevymýšlela předtím, jak ji namaluju, ale žádala jsem o tvůrčí stipendium u Ministerstva kultury, a tak jsem název z projektu použila také pro výstavu. Myslím, že vystihuje pozici člověka, který něco uchopuje, nakládá se světem… Zobrazivá malba je pro mně taky takovým uchopováním světa, který mně obklopuje. Zároveň může nabývat i nehmotné a environmentální významy, přijde mi také trochu biblický.

V galerii bude vystavovat malířka Kateřina Burgertová.FOTO archiv Galerie města Blanska

Karanténa kvůli koronaviru zastavila přípravu výstavy, která už ale měla svůj konkrétní tvar. Trávila jsi ji na Veclově, jak jsi ji prožívala? Vznikly nové malby, objeví se také na výstavě?

Jakmile začala karanténa, odjela jsem do Veclova, do domu svých rodičů, kde také v roce 2018 začala vznikat většina obrazů, nebo alespoň studie k nim. Došlo mi, že jsou vlastně dost karanténní. Jelikož jsem na nich pracovala převážně v době, když syn ještě nechodil do školky, zobrazují většinou motivy z interiéru či pohledy z okna. Jinak v karanténě jsem spíše četla a přemýšlela, než malovala :), ale vznikly nějaké podklady pro další dva obrazy a rozhodně jsem se ukotvila v představě o tom, jaké vyznění by měla výstava mít.

V rámci příprav výstavy jsme se bavily i o tom, že bys ráda vytvořila pro výstavu fresku  – malbu do vlhké omítky. Jak ses k technice fresky dostala a co to vlastně obnáší?

Vlastně nejde tak úplně o fresku. Loni na podzim jsme s kolegyní Eliškou Fialovou spolupracovaly na nástěnné malbě ve veřejném prostoru. Práce se uskutečnila v rámci festivalu Kukačka v Ostravě. Kombinovaly jsme techniku rytí do živé omítky, nanášení obarveného štuku, reliéfu a malby. Takže se vlastně o fresku v pravém slova smyslu nejedná, nazvala bych to asi experimentálním sgrafitem. Nicméně ta malba tam stále je, takže to zas takový technologický průšvih nebyl. Vznikalo to dost intuitivně a ve spěchu, byla to hodně intenzivní spolupráce, lidé z ulice krásně reagovali. Doufám, že ještě budu mít možnost vyzkoušet si tuto techniku někde ve veřejném prostoru.

Ivana Hrončeková, Galerie města Blanska

 

   vložil: Michal Záboj, redaktor / tiskové oddělení